Rødbetsalat med chevre og granateple

rødbetsalat med valnøtter
Hanna Fjeldheim Dale
Hanna Fjeldheim Dale blogger om mat på www.happyfoodstories.com, og jobber som klinisk ernæringsfysiolog. Hanna ønsker å inspirere med sunn, fargerik og enkel mat, som gjør både kroppen, magen og sinnet fornøyd.
Karbohydrater per 100 g: 25 g. Hvorav fiber: 3 g
KH per porsjon (hvis tilbehør til fire): 25 g

En fargefin rødbetsalat er nydelig som en liten rett i seg selv, eller som tilbehør til fisk eller kjøtt.

Rødbeter har et lavt fettinnhold og et høyt innhold av folat og kostfiber, med en mild og jordaktig smak med mye sødme.

Sammensetningen av rødbeter, chevre som er en fransk geitost, og de friske frøene fra granateplet, skaper en spennende og nydelig smakskombinasjon.

Dette er en svært anvendelig rett som enten kan nytes som en lunsj, eller du kan bruke den som et spennende tilbehør til middagen.

Rødbetsalat med valnøtter

Foto: Hanna Fjeldheim Dale.

LES OGSÅ: Nydelig pistasjpesto

Ingredienser

Tilbehør til 4 personer

6 stk rødbeter
olivenolje
salt + pepper
en god neve finhakket, frisk spinat
100 g druer
frø fra 1 stk granateple
250 g myk chévre
30 g pekannøtter eller valnøtter

LES OGSÅ: Gresskarsalat med linser og fetaost

Fremgangsmåte

1. Skrell rødbeter og del i små båter. Bak rødbetbitene med olje, salt og pepper i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter. Avkjøl.
2. Finhakk spinat, skrell og rens granateple.
3. Del druene i to.
4. Vend sammen rødbete, spinat og druer og ha det hele på et serveringsfat. Topp med granateple, nøtter og smuldret chévre.

LES OGSÅ: Glutenfrie søtpotetscones med krydder og pekannøtter

Del: