Fem gode grunner til å spise mer gresskar!

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Gresskar er en grønnsak vi ikke har vært vant til å bruke her til lands. Selv oppdaget jeg gresskar i fjor da jeg skulle lage gresskarpai til thanksgiving-middag. Etter det ble jeg frelst og spiser gresskar hver dag!

Jeg liker den både rå, ovnsbakt, kokt og i grøt.

De fleste forbinder den med skumle fjes og utskjæringer til halloween, men faktisk er dette en super grønnsak med mange bruksområder. Nedenfor har jeg listet opp fem gode grunner til at DU skal begynne å bruke mer gresskar i matlagingen din. Håper det kan inspirere flere til å bli like frelst som jeg er!

1. Det smaker godt

Første gang jeg smakte gresskar, likte jeg smaken umiddelbart. For mange tar det tid til å venne seg til en ny smak, og slik kan det også være med gresskar for noen. Det er viktig at vi liker maten vi spiser, men av og til må vi smake på noe flere ganger før vi liker den. Sånn kan det også være med gresskar, selv om den er mild og søt på smak.

Jeg liker den både rå, ovnsbakt, kokt og i grøt. Den er mindre søt i rå tilstand, og får en nydelig sødme særlig ved ovnsbaking.

PRØV GJERNE: Krydret gresskarsuppe

2. Kan brukes til ”alt”

Jeg pleier å si at gresskar kan brukes på samme måte som du bruker søtpotet. Søtpotet kan også bruker til det meste, og det samme gjelder for gresskar. Jeg bruker den i gryter, ovnsbakte grønnsaksformer, muffins, grøt, smoothie, supper, råkostsalat, brød og brownies. Søker du på gresskar i google kommer det opp masse spennende oppskrifter. Det er bare å prøve seg frem!

LES OGSÅ: Min mat er min medisin

3. Kalorifattig og sunn

Vi som har diabetes skal passe på hva vi spiser og holde et noenlunde regnskap med antall karbohydrater i forhold til hvor mye insulin vi skal sette.

Gresskar inneholder svært lite kalorier og karbohydrater. I følge bama.no inneholder gresskar fattige 13 kcal per 100 gram, og kun 1,7 gram karbohydrater hvorav 1,4 er sukkerarter. Den har høyt innhold av betakaroten, er rik på kostfiber og en kilde til kalium.

4. Hele grønnsaken kan brukes

Personlig er jeg lite glad i å kaste mat. Jeg bruker mye grønnsaker og jeg prøver å kaste så lite som mulig når jeg tilbereder maten. Gresskar er en av de grønnsakene der ingenting går til spille! Den kan brukes med skallet på, og gresskarkjernene kan du vaske og tørke i ovnen eller på stekepannen.

Tidligere skrellet jeg av skallet, men etter at jeg leste at også skallet kan spises, stoppet jeg med det. Faktisk synes jeg gresskar smaker enda bedre med skallet på!

LES OGSÅ: Tips til et sunt og fornuftig kosthold

5. Rimelig

Tilgjengeligheten på gresskar variere nok i de ulike delene av landet. Selv bor jeg i Oslo og utvalget av de ulike typene er stort. Jeg vet at det er mindre utvalg på små steder i landet, men spør i butikken om de kan ta inn gresskar. Stort sett lar det seg gjøre.

Jeg handler alle grønnsaker på en lokal tyrkisk grønnsaksbutikk, og her ligger prisen per kilo mellom 20 og 30 kroner. Selv er jeg mest glad i butternut og hokkaido.

PRØV GJERNE: Gresskargrøt med rug

Del gjerne din favorittoppskrift med gresskar!

Del: