Sprø søtpotetchips

Sprø søtpotetchips

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på spirenemat.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog og medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Karbohydrater: ca 16 gram per 100 gram søtpotet

Det er ingen tvil om at søtpotet smaker veldig godt, men er det også sunt?

Ja, søtpotet har faktisk mer vitaminer enn vanlig potet. Den inneholder like mye karbohydrater (ca 16 g/100g) og kalorier som poteten, men vinner over vanlig potet når man sammenlikner innholdet av de fleste vitaminer og mineraler.

Søtpoteten er spesielt rik på betakaroten, som omdannes til A-vitamin i kroppen. Den inneholder mer fiber og –  når den er kokt –  også mer C-vitamin enn poteten. Så hvorfor ikke prøve deg på noen deilige søtpotetchips?

PRØV OGSÅ: Glutenfri pizza med søtpotetbunn

Ingredienser

Søtpoteter
Salt
Kaldpresset rapsolje
Krydder (f.eks. rosmarin, kayennepepper eller hvitløkspulver)

Tips! Har du økologiske søtpoteter kan du fint beholde det fiberrike skallet på. 

PRØV OGSÅ: Gul curry med søtpotet og bønner

Søtpotetchips

Foto: iStock

Fremgangsmåte:

1. Bruk mandolin eller en god kniv og skjær så tynne skiver som mulig.

2. Dryss over salt, litt olje og ønsket krydder.

3. Stekes på varmluft 140 grader i 30-50 min (tynnere skiver trenger kortere tid).

Tips! De minste skivene blir sprø først. For best mulig resultat bør du fjerne disse etter ca 30 min og la resten steke videre til de er ferdige.

Server med en god dip til, kanskje?

PRØV OGSÅ: Søtpotetvafler – et litt bedre valg

Kilde: Matvaretabellen.no

0/5 (0 Reviews)
Del: