Uimotståelige snickerskuler

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på hanneskjøkken.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog, medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Karbohydrater: ca 45 g per 100

Det er så enkelt å lage godteri som både smaker godt og gjør godt. I tillegg til å gi energi bidrar disse kulene med viktige vitaminer og mineraler – et skikkelig godt alternativ til vanlig sjokolade!

Karbohydrater og blodsukker

Dadler inneholder mye karbohydrater, og det er i all hovedsak mengden karbohydrater i et måltid som bestemmer hvor mye blodsukkeret skal stige. Disse kulene vil derfor kunne påvirke blodsukkeret ganske mye, iallefall hvis du spiser mange. Men i tillegg til karbohydratene bidrar naturlig søt mat også med viktige mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler og sporstoffer). Det er fordelen med å lage godteri som er søtet med tørket frukt i stedet for vanlig sukker. Vanlig sukker inneholder nemlig bare energi, ingen vitaminer og mineraler.

Ingredienser:

100 g salte peanøtter
200 g dadler (eventuelt bløtlagt noen timer, dersom du ikke har en veldig god blender)
½ ts vaniljepulver
1 stor ss kokosolje

Prøv også: Nydelige sommerdesserter – helt uten sukker

Slik gjør du:

1. Kjør peanøtter til mel i blenderen.


2. Ha i resten av ingrediensene og kjør til det er blitt en fin og ganske glatt blanding.


3. Trill passe store kuler av røra og sett i kjøleskapet. Holder seg minst et par uker.

Lag mange og kos deg med litt om gangen, hvis du klarer…  For disse er gode!

Prøv også: Frisk og søt ostekake med snickersbunn, glutenfri og blodsukkervennlig

Del: