Nyttårsforsetter for oss med diabetes

Nyttårsforsetter for oss med diabetes

Marte Haaje Jacobsen
Født i 1991, og fikk diabetes type 1 i 1996. Jeg har erfart hvor vanskelig det er å være kronisk syk, og samtidig være den typiske "flinke piken" med en hektisk timeplan. Utdannet jurist, og lidenskapelig opptatt av å reise.

Vi står ved starten av et nytt år med blanke ark og nye muligheter. Nytt år betyr for mange nye nyttårsløfter. Et løfte til oss selv om å bli sunnere, sprekere og flinkere til ulike ting.

Jeg er fortsatt ung og har derfor ikke særlig lang erfaring rundt akkurat dette temaet. Likevel har jeg innsett at enkelte løfter er verre å holde enn andre. Flere år på rad har jeg sagt at jeg skal bli flinkere til å trene, og jeg skal spise sunt. Ønsket har vært stort, men likevel har det vært vanskelig å oppnå.

I fjor startet jeg å tenke på hvorfor jeg ikke klarte å gjennomføre nyttårsløftene. Til å starte med unnskyldte jeg det med at nesten alle feiler, og  det derfor var naturlig at jeg også gjorde det.

Deretter startet jeg å tenke på hvilke endringer som må til for å faktisk klare det. I tidligere innlegg har jeg skrevet at jeg har slitt en del med lave blodsukkerverdier, noe som har resultert i mye spising og lite aktivitet.

LES OGSÅ: Hverdagsvaner – Enkle grep for bedre blodsukkermålinger

Ikke lenger en unnskyldning

Blodsukkeret har bedret seg betraktelig de siste to årene. Derfor burde ikke det være en unnskyldning lenger. Jeg innså at blodsukkeret hadde behov for enda mer stabilitet og rutiner enn hva jeg hadde i hverdagen. Som student og deltidsansatt var det ikke lett å planlegge dagene sine til minste detalj, men jeg ga det en sjanse.

blodsukkermåler, diabetes

Hver søndag skrev jeg handleliste og markerte i kalenderen hvilke dager jeg skulle trene. Jeg fant fort ut at kroppen min reagerte bedre på trening midt på dagen eller kvelden, noe som gjorde planleggingen betydelig enklere.

nyttårsforsetter

De siste årene har jeg kun hatt ett nyttårsforsett – dette skal bli et fantastisk år. Foto: Privat

I alle år har jeg lest at man får mest ut av treningen dersom den foretas på morgenen, men det stemmer ikke for min del. Blodsukkeret mitt tåler rett og slett ikke trene straks etter vekkerklokken har ringt, noe humøret mitt også har sagt seg enig i. Men dette er selvfølgelig individuelt.

Kvelden før en treningsøkt senket jeg langtidsdosen noen enheter, og passet på å spise godt. Da var blodsukkeret mer stabilt gjennom påfølgende dag, og treningsøkten kunne vanligvis gjennomføres uten problemer. Selvfølgelig hadde jeg også dager hvor blodsukkeret var ustabilt, og treningsøktene måtte avlyses. Men dette var gjerne dager hvor jeg var stresset, og stress har aldri en positiv effekt på meg.

LES OGSÅ: Få bedre blodsukkerkontroll med styrketrening

Ingen revolusjonerende informasjon

Dette er ingen ny informasjon, men jeg har aldri vært spesielt glad i rutiner, og derfor latt dette gå i glemmeboken. Blodsukkeret er aldri bedre enn når jeg har gode rutiner og faste treningsdager.

Jeg har forstått at grunnen til at jeg ikke har klart å oppfylle mine nyttårsløfter er fordi ønsket om å gjennomføre ikke har vært stort nok.

Dessuten har jeg  vært nødt til å endre tankegangen i forhold til diabetesen litt, for å faktisk få til endringer som kan vedvare.

Jeg har blitt eldre, og innsett at det ikke er de store endringene som gjør livet bedre, men de små endringene i hverdagen, som skaper store endringer på sikt.

LES OGSÅ:

Det nye året 2016

Dette er kunnskap jeg tar med meg inn i det nye året. I fjor hadde jeg ett ønske, og det var at 2015 skulle bli et fantastisk år. Noe det har vært på alle måter. Jeg oppfylte alle mål jeg satt meg i forhold til jobb og skole, dessuten har jeg og diabetesen blitt relativt gode venner. Noe som burde vært et mål i seg selv!

Jeg har blitt eldre, og innsett at det ikke er de store endringene som gjør livet bedre, men de små endringene i hverdagen, som skaper store endringer på sikt. Det er disse som gir et bedre og lykkeligere liv!

Som i fjor har jeg kun ett nyttårsforsett – dette skal bli et fantastisk år. Jeg skal utfordre meg selv enda mer, og jeg skal prøve opprettholde et stabilt blodsukker. Kanskje blir dette mitt beste år, noensinne. Godt nytt år!

Hva er dine nyttårsforsett i år?

Accu-Chek Guide & mySugr
0/5 (0 Reviews)
Del: