Meierismør eller olivenolje – hva skal vi velge?

Meierismør eller olivenolje – hva skal vi velge?

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på spirenemat.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog og medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Publisert første gang: 23.05.12 10:00

Butikkhyllene er fulle av ulike typer oljer, smør og stekefett. Som forbruker er det ikke alltid lett å vite hva man skal kjøpe. Her kommer noen enkle tips om hvilke typer fett som bør brukes til hva.

Kaldpressede oljer er sunnest

De billigste oljene i butikken er som oftest raffinerte. Det vil si at de blir varmet opp og deretter presset og filtrert. Dette reduserer innholdet av næringsstoffer, plantesteroler og smak. Eksempel på slike oljer er soyaolje, solsikkeolje og maisolje.

Accu-Chek Mobile - Boots

Disse oljene inneholder også mye Omega-6, som vi i et vestlig kosthold allerede spiser for mye av. Et høyt inntak av Omega-6 er i store studier sett i sammenheng med blant annet hjerte- og karsykdommer og betennelsestilstander i kroppen.

Kaldpressede oljer har bevart det meste av næringsstoffene og smaken. De er dyrere, men her får du det du betaler for. Kaldpresset olivenolje har betegnelsen Extra Virgin. Både olivenolje og rapsolje inneholder mye enumettet fett. Rapsolje har i tillegg en god balanse mellom Omega-3 og Omega-6 fettsyrer.

LES OGSÅ: Næringsinnhold versus matglede

Planteoljer tåler dårlig oppvarming på grunn av den kjemiske strukturen til fettet.

Bruk oljer til kalde retter

Planteoljer tåler dårlig oppvarming på grunn av den kjemiske strukturen til fettet. Det betyr at dersom disse blir utsatt for høy varme, kan de endre struktur og muligens virke skadelig på kroppen vår. Både kaldpresset rapsolje og olivenolje egner seg ypperlig til dressinger, pesto og i varme retter like før servering.

Stek i klaret smør eller kokosolje

Planteoljer tåler heller ikke sterk varme særlig godt. Det beste er derfor å steke i fett som hovedsakelig er mettet. Smør inneholder mye mettet fett, men proteinstoffet i smør kan svi seg i panna. Før du steker i smør kan det derfor være lurt å klarne det. For å klarne smøret setter du det på svak varme i en gryte. Når det er smeltet lar du det stå til det har lagt seg et hvitt lag på bunnen. Det blanke laget på toppen kan du ta av og bruke til å steke i.

Kokosolje er også et godt alternativ til meierismør, men den kaldpressede oljen kan gi litt smak til retten. Skal du steke på svak varme kan du bruke kaldpresset raps, eventuelt blandet med litt meierismør.

LES OGSÅ: Kostholdsforvirring 

meierismør eller olivenolje

Illustrasjonsfoto: Getty images.

På brødskiva

Plantemargarin er ofte vannet ut for å få et mindre kaloriinnhold (sjekk ingredienslista). I tillegg er det brukt varmpressede oljer med mye Omega-6  i mange smøremyke margariner.

Meierismør smaker godt på brødskiva. For å få det litt mykere kan du blande det ut med litt kaldpresset linfrøolje; da får du samtidig Omega-3 fettsyrer i smøret ditt.

Du kan også blande ut meierismør med litt rapsolje (som i bremykt). Denne kombinasjonen blir både billigere, sunnere og bedre.

LES OGSÅ: Diabetes – betyr det ja- og nei-mat?

Hvilken type fett bruker du til steking?

CGM
0/5 (0 Reviews)
Del: