Trening styrker ikke bare den fysiske helsa

Trening styrker ikke bare den fysiske helsa

Magnus Aulstad
Jeg heter Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosatt. Jeg fikk diabetes type 1 som 16-åring, mens jeg bodde alene på hybel langt hjemmefra. Ved siden av å være lærerstudent er jeg lidenskapelig opptatt av trening og bruker mye tid på det!
Publisert første gang: 17.07.22

Innenfor trening og en aktiv livsstil er fokuset ofte rettet mot de fysiske fordelene man kan oppnå ved å bevege seg mer. Vi hører stadig om redusert risiko for ulike typer sykdommer og om det å oppnå en sterkere kropp ved å velge å leve aktive liv. Imidlertid er det ikke bare den fysiske delen av kroppen som styrkes ved regelmessig trening.

Visste du for eksempel om de gunstige effektene fysisk aktivitet har på hjernen? Og at du i minst like stor grad kan trene den mentale styrken når du trener? Dette er effekter du kan dra veldig god nytte av i hverdagens ulike oppgaver.

Annonse

Hjernens respons på fysisk aktivitet

Det er over to år siden jeg leverte en masteroppgave hvor jeg undersøkte hvilken respons hjernen har på fysisk aktivitet. Undersøkelsene gjorde jeg i forbindelse med at jeg skulle finne ut om økt fysisk aktivitet i skolen kunne forbedre elevers innlæring. Kort fortalt fant jeg ut at det var mye som tydet på at det finnes svært positive sammenhenger mellom økt fysisk aktivitet og økt læringseffekt.

Dette forklarte jeg både gjennom forsøk, men også gjennom å studere mye litteratur på området. Samtidig som jeg arbeidet med oppgaven, fikk jeg et ganske så nytt syn på trening og fysisk aktivitet. Jeg har alltid tenkt på dette som tiltak vi gjør for å forbedre den fysiske helsa generelt. Og jeg har ikke ofret hvilke prosesser som skjer i hodet en tanke. Riktignok har jeg kjent på at trening gjør noe med topplokket. Godfølelsen etterpå og den psykiske helsa. Men jeg har aldri vært bevisst på hvilke kjemiske stoffer som skilles ut i hjernen når vi er fysisk aktive.

LES OGSÅ: Slik kan du trene helt gratis

Hjernen blir glad når du trener

Mennesker er rett og slett designet for å være aktive individer. Dette har sin bakgrunn fra de første menneskene som levde som jegere på savannen. For at de skulle overleve, var de avhengig av å være fysisk aktive. De måtte løpe, kjempe og sloss mot rovdyr for å skaffe seg mat. De som ikke klarte å overvinne byttene døde. På den måten favoriserte menneskeutviklingen de individene som hadde fysisk sterke gener.

Parallelt med menneskets fysiske utvikling, har også hjernene våre utviklet seg enormt mye gjennom millioner av år. Til tross for at dette er en lang og komplisert historie, kan vi kort fortalt oppsummere det hele med at hjernen skiller ut en rekke positive kjemikalier når vi er fysisk aktive. Den forbinder rett og slett fysisk aktivitet med belønningssystemene de første menneskene opplevde da de måtte være fysisk aktive for å jakte på mat og dermed overleve. Med andre ord kan vi si at trening er en medfødt og en iboende nødvendighet i oss mennesker.

Annonse

Styrker den indre dialogen

Med dette i bakhodet går det an å spørre seg om hvorfor det kjennes så tungt ut og vanskelig å få til å trene regelmessig. Burde det ikke gå av seg selv når det egentlig er så naturlig for oss? Grunnen til at det ikke alltid føles så lett som det burde, er nok at vi har en rekke andre ting å fylle livene våre med. Og at det ikke lenger er nødvendig å være fysisk aktiv for å overleve i form av å jakte på mat. Maten er svært tilgjengelig for de fleste av oss, og kan være bare en kjøretur unna. Samfunnet legger derfor opp til at vi kan velge å være inaktive og likevel leve gode liv. Så lenge det varer.

Det er derimot ikke slik at vi nødvendigvis føler oss helt optimale av å alltid velge minste motstands vei. Det er nettopp her trening og fysisk aktivitet, som av og til oppleves som ubehagelig, kan hjelpe oss til å bygge mental og indre styrke. Gjennom å utfordre oss selv på trening, presser vi oss gjennom noe vi gruer oss litt til, for så å komme styrket gjennom det på den andre siden.

LES OGSÅ: Slik får jeg motivasjon til å trene

En vinn-vinn-situasjon

Sagt på en annen måte kan vi gjennom å være fysisk aktive og presse oss selv litt ut av komfortsonen, lære oss til å styrke den mentale helsen og støtte opp om de kjemiske prosessene som skjer i hjernen. Dette er prosesser som jeg eksemplifiserte at ligger naturlig for oss. Så det er åpenbart noe vi burde prioritere og vie litt ekstra fokus for å få det best mulig med oss selv.

En vinn-vinn-situasjon oppstår også når vi lærer oss til å tenke positivt og holde tankene på et godt stadiet, mens vi presser oss gjennom hver treningsøkt. Dette er overførbart til så mye mer i livene våre. Og det kan i høyeste grad utnyttes når vi må gjennom andre oppgaver vi ikke nødvendigvis liker så godt. Enten det er på jobb, om det gjelder skolearbeid eller noe så simpelt som å måke snø.

Trening og fysisk aktivitet er altså evolusjonært noe som ligger naturlig for oss mennesker. Og det er en investering i sterk mental helse, så vel som en sterk kropp. Dersom du sliter med å finne motivasjon i å trene for bedre fysikk, kan du forsøke å flytte fokus mot alt det positive som skjer i hodet under og etter en treningsøkt! Dersom du synes det er spennende å vite mer om hvordan hode og kropp henger sammen, anbefaler jeg deg å lese noen av de mange bøkene som finnes om det. Du kan lære mye du ikke har tenkt på fra før!

LES OGSÅ: Gode grunner for å lage seg et hjemmegym

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Annonse
0/5 (0 Reviews)
Del: