Slik håndterer jeg stress i hverdagen

Slik håndterer jeg stress i hverdagen

Maria Schmidt
Maria er født i 1994. Hun fikk diabetes type 1 i 2012, og bruker til daglig insulinpumpe. Maria er veldig glad i hunden sin, Nevada, som hun en dag ønsker å trene til å bli en diabeteshund.
Publisert første gang: 08.05.20 00:01

Mange har benyttet den siste pålagte hjemmetiden til å pusse opp og få gjort unna gjøremål i huset. Det har jeg og, men jeg har også benyttet anledningen til å fokusere ekstra på blodsukkeret.

Accu-Chek Mobile - Boots

Som jeg har skrevet en del om tidligere, så er det dessverre ofte slik at blodsukkeret ikke havner øverst på min prioriteringsliste. De siste dagene har jeg derimot hatt mer tid til å fokusere på det, og det har vært veldig lærerikt for min del.

LES OGSÅ: Unngå stress om morgenen

«Kronisk stresser»

Jeg er, ifølge meg og mest sannsynlig ektemannen min, en «kronisk stresser». Og det har vært interessant å se nærmere på hvordan denne tilstanden påvirker blodsukkeret mitt. Det gjør det faktisk i ganske stor grad, men jeg har ikke forstått omfanget av det før nå. Enkelte morgener har jeg opplevd at blodsukkeret stiger svært raskt, og det før jeg har spist frokost. Det er mest sannsynlig på grunn av stress.

LES OGSÅ: Trening som stressavlastning

Hobbyer til hjelp

Stress kan være positivt til en viss grad, men ikke hvis det er konstant/kronisk. Både for min psykiske helse og for blodsukkeret sin del, har jeg forsøkt å finne ut hva som kan hjelpe meg å redusere stress i hverdagen. Disse dagene hjemme har virkelig hjulpet meg til å slappe av, og jeg har funnet ut at det er noen hobbyer som har en spesielt god stressdempende effekt på meg. Dette er noen av dem:

Pianospilling

Turer i skog og på fjell

Å spille piano har en svært god beroligende effekt på meg. Hvis jeg føler meg overveldet, er det fantastisk å bare sette seg ned og spille en trall. Det er som å gå inn i en annen verden og for meg er det veldig avslappende. Det å ha en hobby som man elsker, er en god måte å koble av på i hverdagen.

Å få frisk luft er jo bevist å ha en positiv og stressdempende effekt, og fysisk aktivitet i seg selv er også positivt for blodsukkeret og helsen generelt. Jeg har også en hund som alltid er med på tur. Og hva er vel mer beroligende enn å ha en firbeint man kan kose med i tillegg?

hunden til Maria

Lykken er en firbeint tur venn! Foto: Maria Schmidt

LES OGSÅ: Slik får du ro i sjela

Psykologi

Det ligger mye psykologi bak stress og hvordan man kan håndtere det, og mye av problemet kan nok løses med måten man tenker på. Dette med sinn og diabetes henger tett sammen, og en god psykisk helse kan hjelpe mye for å oppnå en god fysisk helse. Det har hjulpet meg mye å prate med mannen min om det som er vanskelig. Relevante bøker kan også være til god hjelp.

Det er ikke mye positivt med situasjonen vi befinner oss i i dag, men jeg er takknemlig for tiden jeg har fått til å sette meg mer inn i hva som påvirker blodsukkeret mitt og hvordan jeg kan håndtere det.

Har du fått noe positivt ut av den uheldige situasjonen vi befinner oss i?

Til slutt vil jeg si at jeg håper det går bra med akkurat deg og at du holder deg på god avstand fra viruset. Jeg håper også at du med diabetes klarer å finne lysglimt i hverdagen som hjelper deg med å fortsette å stå på med god blodsukkerregulering.

LES OGSÅ: Korona, karantene og kronisk sykdom

0/5 (0 Reviews)
Del: