Korona, karantene og kronisk sykdom

Korona, karantene og kronisk sykdom

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.

Vi er kastet ut i en ny hverdag som har snudd livene våre opp ned. Vi skal holde oss hjemme, jobbe fra hjemmekontor, drive skole for barna og samtidig håndtere kronisk sykdom. Hvordan skal vi få dette til å fungere?

Accu-Chek Guide

Jeg er vant til å jobbe hjemmefra og holde en strukturert arbeidshverdag. Men nå har jeg i tillegg en 11 – åring som er «på skolen» ved siden av meg, i tillegg til et blodsukker som er meget påvirket av at jeg er stresset. Det er utfordrende, men jeg har funnet mine «triks» for å ha en så god hverdag som mulig.

Stå opp!

Jeg begynner arbeidsdagen en stund før jeg vekker Martinus. Etter at han fikk hjemmeskole, starter jeg arbeidsdagen halv åtte. Jeg trenger ikke tid på å ordne meg eller transport til byen, derfor tar det tre minutter fra jeg står opp til jeg kan begynne å jobbe. Spise gjør jeg ikke før han står opp.

Jeg begynner å vekke han halv ni, og ni er han på plass ved kjøkkenbordet der vi alle sitter og spiser. Da har vi frokost og jeg jobber samtidig som jeg småprater med han. Ikke all jobbing krever konsentrasjon og det er mulig å multitaske!

Blodsukker

Blodsukkeret er ute å kjøre i disse tider. Det er mye høyt uten at jeg spiser og det er vanskelig å forutsi. Men jeg tror det mentale spiller en veldig stor rolle. Jeg er mye engstelig for situasjonen og tror det psykiske påvirker blodsukkeret. Og det er vanskelig å gjøre noe med. Jeg har kontinuerlig blodsukkermåler og kan se hvordan blodsukkeret «oppfører» seg hele døgnet.

Om natten hopper det opp og ned selv om jeg ikke spiser og tar samme mengde insulin. Utrolig merkelig og interessant. Det er selvsagt enklere å regulere på dagtid, og det blir mye ekstra insulin og ekstra målinger i fingeren. Det er mye høyere nå enn ved normal hverdag, og jeg må tåle å ligge over 10 nesten hele døgnet.

LES OGSÅ: Stress pluss diabetes = ekstremsport

Ha noen rutiner

Jeg fungerer best når jeg har en forutsigbar hverdag. Det er ikke enkelt i disse dager. Likevel anbefaler jeg å prøve og ha gode rutiner. Det er best for blodsukkeret. Jeg trener fortsatt litt hver dag. Det er godt både for kroppen og psyken. Jeg spiser stort sett det samme som jeg pleier, selv om det blir mer småspising når jeg går hjemme hele døgnet.

Jeg holder meg unna nettaviser og sosiale medier på dagtid. Jeg blir helt sprø av å lese alt som skrives. Jeg forholder meg til Dagsrevyen klokka 19 hver dag og da får jeg vite det jeg trenger å vite. Et godt tips til alle som blir skremt av alt de leser og vil ha fakta!

LES OGSÅ: Slik får du gode kostholdsvaner

Prøv å kos dere

Det er en skremmende og uforutsigbar tid. For meg er det viktig å skape rom for kos og la bekymringene bli igjen utenfor. Vi lager god mat og koser oss med felles måltider. Vi spiller spill og gjør mer sammen enn noen gang.

I helgen skal vi rydde på barnerommet og pusse det opp til å bli ungdomsrom. Barna er mye ute på trampolinen og sykler, men de får ikke lov til å leke med andre barn. Der er jeg streng. Enn så lenge holder vi motet oppe og har små «friminutt» fra det absurde.

Hva gjør du/dere for å håndtere den nye hverdagen best mulig?

LES OGSÅ: Mitt fristed – hvordan finne roen i en hektisk hverdag?

Accu-Chek Mobile

 

0/5 (0 Reviews)
Del: