Kesam-omelett med ost

Kesam-omelett med ost

Hanna Fjeldheim Dale
Hanna Fjeldheim Dale blogger om mat på www.happyfoodstories.com, og jobber som klinisk ernæringsfysiolog. Hanna ønsker å inspirere med sunn, fargerik og enkel mat, som gjør både kroppen, magen og sinnet fornøyd.
Karbohydrat: ca 2 gram per porsjon (gjelder kun omelett og ikke eventuelt tilbehør)

Omelett er rask og smart mat som kan varieres i det uendelige. Prøv en deilig kesam-omelett.

Denne omelett-varianten passer utmerket både som frokost, lunsj og lett middag.

Tips:
Det meste av ost er godt å bruke i en omelett. Jeg brukte vanlig gulost, men prøv deg gjerne frem med fetaost, revet parmesan, blåmugg eller chevre!

Server gjerne med valgfritt tilbehør eller en enkel salat som på bildet. Her har jeg brukt en neve hjertesalat, en neve fersk spinat, ¼ revet squash, 1 ss gresskarkjerner og dressing av 1 ts dijon-sennep, 1 ss eplesidereddik og 1 ts olivenolje.

PRØV OGSÅ: Ovnsbakt omelett med grønnsaker

Ingredienser

kesam-omelett

Foto: Hanna Fjeldheim Dale.

Oppskrift utgjør 1 porsjon 

2 egg
2 ss kesam
40 g revet ost
salt + pepper
1 ts smør til steking

PRØV OGSÅ: Salat med eggerøre, fullkornsris og fetaost

Fremgangsmåte

1. Visp sammen egg og kesam i en bolle.

2. Smelt smør i en liten stekepanne og hell i eggeblandingen.

3. Ha revet ost på halve omeletten og flipp den andre halvdelen over når undersiden er nok stekt.

4. Stek til omeletten er fast, og krydre etter ønske.

5. Server kesam-omelett med salat eller med annet tilbehør.

PRØV OGSÅ: Gulrotvafler med kesam

Del: