Yoghurt-vaniljesaus

Yoghurt-vaniljesaus

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på hanneskjøkken.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog, medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Karbohydrater: ca 4 g per 100 (men kommer an på hvilken type gresk yoghurt du velger).

Yoghurt-vaniljesaus er en frisk, syrlig og sukkerfri variant. Den er veldig enkel og i tillegg kjempegod! Passer perfekt til rips!

Sommeren er på langt nær over, og hvem får ikke vann i munnen av denne yoghurt-vaniljesausen som er perfekt som sommerdessert. Putt litt friske bær oppi, og voila; du har tryllet frem en nydelig sommerdessert!

Dette trenger du:

1 dl fløte
½ vaniljestang (ev. litt vaniljepulver)
1-2 ss sukrinmelis
2 dl gresk yoghurt naturell

Slik gjør du:

Del vaniljestangen i to på tvers, pakk delen du ikke skal bruke i plast. Del så på langs og skrap ut frøene. Ha stang og frø sammen med 1 dl fløte i en gryte og kok opp.

Yoghurt-vaniljesaus

Foto: Hanne Storhaug Jensen

Ta av platen og la det avkjøles litt, samtidig som fløten trekker smak fra vaniljestangen.
Bland sammen med sukrinmelis og gresk yoghurt.

Yoghurt-vaniljesaus

Foto: Hanne Storhaug Jensen

Tips! Har du ikke gresk yoghurt kan du blande vanlig yoghurt naturell med litt kremost (naturell) eller philadelphia. Da får du den tykke konsistensen.

Yoghurt-vaniljesaus

Foto: Hanne Storhaug Jensen

Et tips er at det er veldig godt med rips til yoghurt-vaniljesausen:o)

PRØV GJERNE: Smørstekte fersken med vanilje og kanel

Del: