Skvallerkål

Skvallerkålpesto

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på hanneskjøkken.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog, medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Karbohydrater: ca 1 g per 100 g pesto

Hørt om skvallerkålpesto? Det er godt det! Og beviset på at skvallerkål er så mye mer enn ugress i hagen!

Skvallerkål er næringsrikt og godt. Helt gratis er det også. Denne nydelige pestoen passer for eksempel på sommerens salater, som tilbehør til grillmaten eller som dip til rå grønnsaker.

Den er og nesten fri for karbohydrater.

PRØV GJERNE: Hjemmelaget pasta med skvallerkål

Dette trenger du:

1 l skvallerkål

2 dl olivenolje

20 g pistasjnøtter (eller pinjekjerner)

1 hvitløksfedd

3 dl parmesan

Salt og pepper

Slik gjør du:

1. Plukk skvallerkål og skyll bladene godt. De små, myke bladene er best. Kjør den i blender sammen med hvitløk, olje og pistasjnøtter.

Skvallerkålpesto

2. Riv 3 dl parmesan og rør sammen med oljeblandingen (ikke i blenderen).

 

Skvallerkål

Foto: Hanne Storhaug Jensen

Skvallerkål

Foto: Hanne Storhaug Jensen

Og vipps! Deilig mat av ugresset i hagen!

Holder seg minst 4-5 dager i kjøleskapet.

Håper det frister!

PRØV GJERNE: Nydelig pistasjpesto

Del: