Ramsløkaioli

Ramsløkaioli

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på hanneskjøkken.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog, medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Karbohydrater: 1 g per 100 g.

Ramsløkaioli er superdigg som dip, på hamburgeren eller på tapasbordet. Får du ikke tak i ramsløk kan du bruke hvitløk i stedet. Inneholder nesten ikke karbohydrater.

 NB! Ramsløk kan forveksles med liljekonvall (som er giftig), men bare ramsløk lukter og smaker hvitløkaktig.

PRØV GJERNE: Ramsløkpesto

Ingredienser:

2 dl god olje, gjerne smaksnøytral (f.eks. solsikkeolje)

1 bunt fersk ramsløk

1 ts dijonsennep

1 ts sitronsaft (eller hvitvinseddik)

1 eggeplomme

Salt og pepper

Slik gjør du:

 

Ramsløkaioli

Foto: Hanne Storhaug Jensen

  1. Pass på at alle ingrediensene har samme temperatur. Hvis ikke, la alt være i romtemperatur en stund.
  2. Kjør ramsløk og olje til en helt jevn masse i blender.
  3. Ha eggeplommer, sennep og sitronsaft i en kjøkkenmaskin (du kan også vispe for hånd eller bruke stavmikser) og pisk godt med luft inn.
  4. Spe med ramsløkolje i en tynn stråle mens du pisker kraftig. Konsistensen blir fyldigere etterhvert som du sper med olje.
  5. Smak til med salt og pepper.

Tips! Veldig god sammen med ovnsbakte søtpoteter.

Ramsløkaioli

Foto: Hanne Storhaug Jensen

Håper det smaker!

PRØV OGSÅ: Sprø chips av søtpotet

Del: