Helt rå raw food

Helt RÅ «Raw Food» barer!

Benedikte Knudsen
Jeg elsker søtsaker og rask hverdagsmat, men da jeg fikk diagnosen diabetes type 1 i voksen alder, endret jeg kostholdet mitt til “min type1 mat”. Jeg har utdannelse innen kostholdsernæring og lager hverdagsmat på helt nye måter.
Totalt karbohydrater i deigen er 12,7. Det betyr ca. 3 kh per bar med 4 stk.

«Raw Food» er enkelt forklart; mat som ikke er varmet opp over 42 grader.

I tillegg er det også som regel også økologiske varer. Mange spiser bare rå mat, mens andre har et blandet kosthold. Oljer, spirer, nøtter og grønnsaker er eksempler på rå mat.

Man skal være klar over at det ofte er mer bakterier i rå mat, enn oppvarmet. Men spiser du en kombinasjon av varmet og rå mat, er nok kanskje det beste. En del matvarer har en mer nytte av, ernæringsmessig, å varme opp. For eksempel vil betakaroten fra gulrot være høyere i kokt enn i rå.

Ved å kombinere både kokt/stekt og rå mat tilfører du kroppen mest mulig næringsstoffer.

PRØV GJERNE: Deilig vegetarmiddag – Rettich med grønnsaker, ost og fløte

Ikke helt «Raw»

Jeg har med vilje skrevet «raw» i gåseøyne i overskriften. Jeg bruker proteinpulver, og det går ikke under raw food for meg. Men dette er mat man ikke trenger verken koke eller steke i ovn, så det er også en form for rå mat likevel (med litt godvilje).

Spis blomster

Som pynt har jeg brukt Engkarse. Du kan spise dem og de er også mye brukt i salater. Men de har en litt bitter smak. En ting er iallfall sikkert: Blomstene er raw food og helt økologisk. Og så er den vakker da 🙂

LES OGSÅ: Tips til et sunt og fornuftig kosthold

Lavkarbo «Raw» Food barer (her laget i form):

Dette trenger du til 4 stk barer:

• 50 gr pistasjnøtter
• 50 gr proteinpulver
• 1 ss lakrispulver
• 10 gr tørkede blåbær (jeg brukte blåbær fordi jeg tørket de i fjor og hadde de på glass, men bruk gjerne annen frukt)
• 2 ts spirulina (er blågrønne alger, og kalles supermat for næringsinnholdet)
• 1 ss fibersirup
• 3 ss kokosolje

Slik gjør du:

Helt rå raw food

Foto: Benedikte Knudsen

Først kjører du pistasjnøttene for seg selv i en kjøkkenmaskin eller en blender. De skal være grovt opphakket. Ta de over i en annen skål mens du blander de øvrige ingrediensene i maskinen. Bland så nøttene med sleiv. Den kan virke tørr, men den blir kompakt når den blir trykket sammen.

 

Helt rå raw food

Foto: Benedikte Knudsen

Bruk en skje og del over i silikonformer. Trykk ut med skjeen til en kompakt deig i formene. Du bestemmer selv om du vil bruke små eller store former. Pynt barene etter ønske.
Barene inneholder atskillig mindre karbohydrater enn det man kjøper i butikk. Og bare så det er sagt, lakris-smak er digg 🙂

For flere oppskrifter se: www.mintype1mat.no.

God fornøyelse 🙂

Del: