Fløyelsmyk is

Fløyelsmyk is på 1-2-3

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på hanneskjøkken.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog, medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Karbohydrater: ca 8 g per 100

Denne nydelige isen rører du sammen på få minutter. Ikke bare er fløyelsmyk is veldig godt, den inneholder ganske lite karbohydrater og er i tillegg full av viktige næringsstoffer! Rett og slett den perfekte sommerdesserten!

Ingredienser:

3 eggeplommer
250 g frosne bringebær (eller andre frosne, gode bær)
1 ss honning (kan byttes ut med for eksempel ½ ss sukrin+)

PRØV GJERNE: Iskrem av frossen mango

Slik gjør du:

1. Skill eggehvitene fra plommene. Pisk eggeplommer og honning/ønsket søtningsmiddel til det er luftig, det tar maks fem minutter i en god kjøkkenmikser.
Tips! Av eggehvitene som blir igjen kan du for eksempel lage lavkarbo tortillaer.

2. Bland inn frosne bær og rør i noen minutter til det er godt blandet og har fått konsistensen til en myk is (bruk grinden/K-spaden).

Fløyelsmyk is

Foto: Hanne Storhaug Jensen

3. NYT!

Tips! Eggeplomme er supermat! Det er blant annet rikt på jern, D-vitamin og folat. Bruk det for eksempel i smoothier for å øke næringsinnholdet.

Passer for eksempel godt sammen med denne fantastisk gode sjokoladekaka!

Velbekomme!

Del: