Lavkarbo tortillaer

Lavkarbo tortillaer – fredagens nye vinner!

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på hanneskjøkken.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog, medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Karbohydrater: mindre enn 1 g per 100 g

Lavkarbo tortillaer er både din og  tacoens nye venn! Disse tortillaene er nesten uten karbohydrater, og kan fint erstatte de tradisjonelle tacolefsene.

Mange med diabetes, og særlig de som har diabetes type 2, trives godt på et lavkarbokosthold. Et slikt kosthold betyr at andelen karbohydrater i maten reduseres til fordel for økt inntak av proteiner eller fett. Disse hjemmelagde tortillaene er derfor supre til fredagstacoen!

Ingredienser (2 stk):

2 ss kokosmel

1/4 ts bakepulver

4 eggehviter

4 ss vann

1 krm (1 ml) salt

PRØV GJERNE: Fylte ovnsbakte squash – sunt og blodsukkervennlig

Slik gjør du:

  1. Bland sammen alle ingrediensene.
Lavkarbo tortillaer

Foto: Hanne Storhaug Jensen

2. Smelt smør i en panne på middels varme, og legg på røra med skje.

3. Stryk så røra forsiktig utover, slik at de blir så tynne og runde som mulig.

Lavkarbo tortillaer

Foto: Hanne Storhaug Jensen

4.  Når tortillaen er blitt brun på undersiden og stiv på toppen, så kan du prøve å snu den forsiktig med en tynn stekespade. 

Voila, og fredagstacoen blir aldri den samme! God appetitt!

PRØV GJERNE: Sunn hjemmelaget taco

Del: