Et forsøk på å få ned langtidsblodsukkeret #1

Et forsøk på å få ned langtidsblodsukkeret #1

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Publisert første gang: 09.09.16 00:00

Før sommeren ga legen meg beskjed om at jeg bør ”arbeide” for å få det enda lavere. Jeg er flink til å trene og det har en alltid hatt en god effekt.

Accu-Chek Mobile - Boots

Jeg er også nøye på hva jeg spiser og hva maten inneholder av næringsstoffer, for eksempel er jeg forsiktig med karbohydrater da det påvirker blodsukkeret. Likevel måtte jeg ta noen nye grep.

Et godt kontrollert langtidsblodsukker er noe av det viktigste for oss med diabetes. Langtidsblodsukkeret sier noe om hvordan blodsukkerverdiene gjennomsnittlig har vært de tre månedene, og målet er å få det så lavt ned mot det som er normalt. Langtidsblodsukkeret kan variere i perioder i livet, og det er ikke alltid like lett å kontrollere det.

Forsøket

Mitt nye eksperiment går rett og slett ut på å veie maten jeg spiser og registrere alt i en app på telefonen. Jeg vet det er omstridt blant folk med diabetes å veie maten, og jeg kan godt forstå det. Man må uansett finne ut hva som funker, så jeg valgte å teste dette. I starten veide jeg alt veldig nøye, og jeg ble veldig overrasket over hvor mye mat faktisk veier. Jeg er for eksempel veldig glad i kaviar, og pleier å lesse på masse på knekkebrødet. Mitt lass viste seg å være fem ganger så mye som ”normalen” og kaviar inneholder også endel karbohydrater og mettet fett.

Foto: Kristi Haga

Foto: Kristi Haga

Registrering av mat

Ved å legge inn antall gram i appen, fant jeg ut hvor mye det jeg spiste inneholdt. Ut i fra det regnet jeg ut hvor mye insulin jeg skulle sette til måltidet. Jeg ble også mer bevisst på hva maten inneholdt og hvor jeg eventuelt ville kutte i antall karbohydrater og fett. Jeg synes dette var meget nyttig i forhold til en bevisstgjøring av hva jeg spiser og hvor mye den inneholder av de ulike næringsstoffene. I appen ligger det flere kjente matvarer, men du kan også scanne inn nye med QR-kode, eller legge de inn manuelt, som jeg må gjøre med mine hjemmebakte knekkebrød for eksempel.

 

Bedre innsikt

Etter noen uker hadde jeg god innsikt i hva det jeg spiser inneholder. Jeg har vært flink  å bruke appen daglig og jeg synes å ha bedre kontroll på matinntaket i hverdagen. Er jeg på restaurant eller hos venner, dropper jeg å veie og registrere. Så nøye er jeg ikke.

 

Foreløpige resultater

Jeg har ikke målt langtidsblodsukkeret siden jeg begynte, men jeg er nøye på å måle blodsukkeret hver morgen. Blodsukkeret på morgenen er lavere etter jeg startet med dette, noe som kan være en indikasjon på at det funker. Det høyeste jeg har målt er 8,9 og det er jeg godt fornøyd med. Jeg ligger stort sett mellom 4 og 6 alt ettersom jeg står opp tidlig eller sent. Jeg skal måle langtidsblodsukkeret om noen uker og er veldig spent på om det har gått noe ned.

 

Baksiden

Det største problemet disse ukene, er at jeg har vært mer plaget med føling på natta enn før. I gjennomsnitt må jeg stå opp og spise et par dager i uka. Jeg våkner heldigvis når jeg er lav og har alltid en proteinbar klar på nattbordet. Likevel blir jeg ofte slapp i kroppen dagen etter nattføling. Jeg har funnet ut at jeg bør spise litt ekstra langsomme karbohydrater før jeg legger meg, da minimerer jeg risikoen for nattføling. Helt enkelt.

 

Veien videre

Spørsmålet er om jeg skal fortsette med dette videre. Jeg har blitt veldig fokusert på å veie maten og maten inneholder og jeg tror ikke det bare er sunt. Jeg tenker mer på mat enn tidligere og fokuserer hakket for mye på det, men hvis det viser seg at langtidsblodsukkeret har gått betydelig ned, er det verdt det. Målet er å leve godt og lenge med min diabetes og jeg vil gjøre det jeg kan for å innfri målene.

 

Hva er dine beste tips for å oppnå et godt og stabilt langtidsblodsukker?

0/5 (0 Reviews)
Del: