Fjellvettregler for deg med diabetes

Fjellvettregler for deg med diabetes

Avatar
blogger om friluftsliv, kosthold og trening på ingridsblogg.no. Hun har mange oppskrifter uten sukker og hvetemel, og er opptatt at en sunt og næringsrikt kosthold. Hun jobber også som guide i DNT og har lang erfaring i fjellet.

Det er alltid lurt å huske på fjellvettreglene når man legger ut på fjelltur, men for de med diabetes er det enda flere ting å ta hensyn til. Her er fjellvettreglene for deg med diabetes.

Det et par forholdsregler du med diabetes bør ta før du legger ut på langtur, både med tanke på blodsukkermåling og insulin.

For at turen skal bli vellykket anbefaler vi at du følger disse fjellvettreglene for å holde kontroll på din diabetes.

LES OGSÅ: Trygg påsketur med diabetes i sekken

1. Legg ikke ut på tur hvis blodsukkeret er ustabilt

Selv om det er mange fristelser i påsken, bør du passe på å få i deg et godt måltid med en riktig sammensetning av  langsomme karbohydrater, proteiner og fett før du legger ut på tur.

Det er også viktig at du tester blodsukkeret før du drar ut. Hvis verdiene ligger under 6 mmol/l bør du supplere med litt mat tilsvarende 15 gram karbohydrater.

Du bør ikke legge ut på tur umiddelbart etter at du har tatt hurtigvirkende insulin. Blodsukkeret kan fort bli lavt, ettersom insulinet virker raskere og sterkere når du er i aktivitet.

2. Pakk sekken med nødvendig utstyr og meld fra hvor du går

Pass på at du pakker sekken med ekstra karbohydrater, blodsukkerapparat og ekstra insulin. Det er viktig å huske på at du oppbevarer utstyret smart, slik at det ikke blir ødelagt. Ha utstyret så tett inntil kroppen som mulig.

Når sekken er pakket er det viktig at du sier i fra hvor du går, selv om du går sammen med andre. Ting kan skje på turen og mobildekning er ikke alltid like bra i fjellet, så det er alltid lurt å varsle andre.

Les mer her om hvordan du oppbevarer diabetesutstyret i kulden

3. Vær rustet mot ustabilt blodsukker, selv på korte turer

Ta alltid med karbohydrater og det utstyret diabetesen krever. Dette punktet henger sammen med punkt nummer to. Selv på korte turer er det viktig at du pakker sekken med ekstra karbohydrater og nødvendig diabetesutstyr.

Hvis turen er lang og krevende bør du supplere med opptil 25 gram karbohydrater hver time. I tillegg til den obligatoriske nistepakka, er rosiner, druesukkertabletter, sukkerholdig brus/saft eller lignende smart å ha med i sekken.

skitur fjellvettregler

Foto: Pixabay.

4. Vis respekt for blodsukkeret og formen

Hvis du merker at blodsukkeret synker er det viktig at du sørger for å fylle på med karbohydrater raskt. Husk å ta pause i tide og ikke ta noen sjanser – å få føling i fjellet er ikke noe du ønsker! Det er mye bedre å ta en pause for mye, enn en for lite.

Du bør også vise respekt for egen fysisk form. Hvis du merker på kroppen at du er sliten, bør du ikke presse deg for hardt.

5. Lytt til legen eller diabetessykepleieren din

Hvis du er usikker på hvordan du håndterer din diabetes på påsketuren kan det være lurt å ta en prat med legen eller diabetessykepleieren din før du reiser. Du kan også spørre andre med diabetes som har erfaring med å være på tur.

6. Bruk kart, kompass og blodsukkermåleren din

Det er viktig at både du og blodsukkeret er på riktig spor. For deg med mindre erfaring er det spesielt viktig å sjekke blodsukkeret jevnlig. Det er fort gjort å la seg lure og tro at blodsukkeret er lavt når det i virkeligheten er høyt, eller motsatt.

Måleren skal være lett tilgjengelig i innerlommen, slik at du kan måle blodsukkeret under hele turen.

7. Gå ikke alene og informer de du går med at du har diabetes

Turen blir hyggeligere om du har selskap, og for deg som har diabetes gir det en ekstra trygghet med følge på turen.  Husk å informere turkameratene om at du har diabetes og hva de eventuelt kan gjøre hvis du skulle få føling eller for høyt blodsukker.

 8. Vend i tide, det er ingen skam å snu hvis blodsukkeret er ustabilt

Hvis du merker at blodsukkeret er ustabilt, så er det ingen skam å snu. Du bør ikke utfordre diabetesen din hvis kroppen ikke lystrer.

LES OGSÅ: Gode hverdagsvaner er det viktigste for diabetesen

9. Spar på kreftene og på karbohydratene

Hvis du har tenkt deg ut på en lengre tur bør du rasjonere både krefter og karbohydrater slik at det holder hele turen. Du bør med andre ord ikke slite deg ut på første bakketopp eller spise opp den ekstra maten du har tatt med ved første rasteplass.

Hva er dine planer i vinter? Del gjerne dine forslag til turer og aktiviteter. 

NB! Selv om disse diabetes-fjellvettreglene er fine å ta med seg på påsketuren, så må du ikke glemme de opprinnelige fjellvettreglene hvis du skal på lengre fjellturer. De finner du på Turistforeningens nettsider.

Nyhetsbrev
0/5 (0 Reviews)
Del: