Kom tilbake til de gode rutinene

Kom tilbake til de gode rutinene

Kristian Aune-Jensen
Er Markedssjef i Roche Diabetes Care, og har jobbet med diabetes siden 1998.

Nå er vi en uke inn i det nye året.  Mange føler kanskje at desember ble en måned med litt for mye mat og litt for lite mosjon, men det er ingen grunn til å miste motivasjonen. Det som er viktig i januar er å komme tilbake til de gode rutinene som du vet fungerer best for deg.

Med litt innsats kommer man raskt tilbake til hverdagen etter julen. Tenk på hvordan du har det de dagene du føler deg vel, når blodsukkeret er stabilt og humøret er godt.

Dersom det har blitt lite mosjon i juleferien kan det være tungt å komme seg i gang igjen i januar, men som vi tidligere har skrevet om er dørstokkmila ofte den lengste. Hvis du klarer deg å komme deg opp av sofaen og ut i aktivitet, føles det som regel alltid godt etterpå.

Desember er også en måned med mye god mat og drikke. Mange kan oppleve at blodsukkeret svinger og at man må sette ekstra insulin. Det er lov å kose seg i jula og du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du har kost deg med julemat. I januar bør man derimot fokusere på å komme tilbake til normalen ved å spise sunne og regelmessige måltider.  Hvis du ikke allerede gjør det, kan det være lurt å sette opp en ukeplan med oversikt over hovedmåltidene. Da vet du hva du skal handle inn og unngår spontankjøpene som ofte ikke er så sunne.

En annen ting som kan være lurt er å rydde unna søtsaker og julekaker som er til overs etter julen. Hvis kakeboksen står fremme på kjøkkenbenken er det fort å la seg friste.

Det kan også være  smart å følge litt ekstra med på blodsukkeret i januar. Test deg regelmessig og  sett deg delmål uke for uke.

Mange har nyttårsforsetter for det nye året. Ofte er disse nyttårsforsettene både litt for mange og litt for store. Det viktigste er de små tingene som gjør at hverdagen blir litt bedre 🙂

Synes du det er vanskelig å komme tilbake til de gode hverdagsrutinene etter julen?

Nyhetsbrev

 

 

0/5 (0 Reviews)
Del: