Send inn reklamasjon på utstyr som ikke virker
Alle med diabetes har vel på ett eller annet tidspunkt opplevd utstyr som ikke virker som det skal? Det kan være en sensor som ikke virker, teip som ikke fester seg eller andre mindre problemer.
Utstyr som ikke virker er frustrerende og det kan kreve mye jobb. Dersom en sensor ikke virker, må man kanskje bruke enda mer tid på å sette på en ny, og det er ikke alltid man har tilgjengelig utstyr i øyeblikket. For eksempel dersom man er ute og går en tur.
Hvordan få utstyret til å virke bedre?
Den eneste måten vi kan få bedre utstyr, er å gi beskjed om at utstyret ikke fungerer optimalt! Slutter sensoren din å virke før tiden? Noter ned LOT-nummeret og send melding til Behandlingshjelpemidler via HelseNorge (eller der du ellers kommuniserer med dem). Fikk du et parti med dårlig insulin? Eller blodsukkerstrimler som ikke fungerer? Gi beskjed til apoteket!
LES OGSÅ: Kan jeg stole på utstyret?
Dersom en produsent får inn mange reklamasjoner / klager på et produkt, er det stor sannsynlighet for at de setter seg ned for å finne nye løsninger som kan fungere bedre. I tillegg vil ikke behandlingshjelpemidler få igjen penger for produkter du kaster i søpla uten å kunne bruke, dersom du ikke gir beskjed om det slik at de kan sende reklamasjon til produsenten. Det brukes dermed penger på ting som ikke fungerer. Disse kronene kunne heller gått til forskning eller andre viktigere diabetes-relaterte formål.
Disse tipsene gjelder for øvrig også dersom du har et forbedringsforslag. Kommer du på en smart løsning? Send en e-post til produsenten og foreslå. Plutselig har du forbedret diabetes-behandlingen til flere tusen personer.
LES OGSÅ: Ordene fra diabeteslegen jeg ikke glemmer!
Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.