Powerwalk – like effektivt som løping?

Powerwalk – like effektivt som løping?

Magnus Aulstad
Jeg heter Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosatt. Jeg fikk diabetes type 1 som 16-åring, mens jeg bodde alene på hybel langt hjemmefra. Ved siden av å være lærerstudent er jeg lidenskapelig opptatt av trening og bruker mye tid på det!
Publisert første gang: 03.07.22

Hvis du er på jakt etter godfølelsen kan det være hensiktsmessig å velge powerwalk som treningsform. Imidlertid er det ikke alle som er like glad i, eller har et godt nok anlegg for, å løpe. Visste du at du kan oppnå den samme godfølelsen og de samme helsegevinstene med en solid powerwalk?

For meg som er glad i flere ulike former for fysisk aktivitet og trening, kan det av og til være vanskelig å avgjøre hva som gir den beste følelsen dersom jeg skal velge ut en økt basert på dette. Selv om det er svært individuelt hva som gir den ultimate lykkefølelsen etter trening, tror jeg det er veldig mange som deler min oppfatning at det er lite som slår “runners high”-følelsen etter en skikkelig løpeøkt. Faktisk er det bevist at hjernen skiller ut flest endorfiner under kondisjonsaktivitet.

Annonse

Hva er en powerwalk?

Det blir mange ulike og forvirrende ord og uttrykk når det kommer til trening og treningsformer. Selv jeg, som er over snittet interessert, synes det hele kan bli relativt overveldende til tider. Powerwalk er kanskje et nytt begrep du ikke vet hvordan du skal forholde deg til. Derfor skal jeg forklare det på en veldig enkel måte.

En powerwalk er rett og slett bare det å gå med litt mer “power” enn ved vanlig gange. Du kjenner at du pusher på for å holde tempoet oppe. Noe som av og til kan bety at du går så fort du kan uten at det bærer over i løping. Du går gjerne litt fremoverlent og bruker armene langt mer aktivt enn ved å spasere. I tillegg er det viktig å tenke på at du er ute for å trene, og dermed få opp pulsen, sammenlignet med om du bare er ute og spaserer en søndagstur. Lytt gjerne til musikk med litt tempo, som kan hjelpe deg med å holde frekvensen i beina oppe gjennom hele turen. Varigheten tilpasser du etter din egen form og tiden du ønsker å sette av til å være fysisk aktiv. Her er det bare utholdenheten som setter grenser. Men det positive er at den blir bedre for hver gang du repeterer aktiviteten!

LES OGSÅ: Kan man trene hardt med diabetes?

Mindre belastning

En powerwalk kan være mer motiverende å komme seg ut på dersom du er en av dem som kvier deg for å løpe. For det første krever det langt mindre utstyr. Faktisk kan du ta en powerwalk hjem fra jobb i helt vanlige klær, såfremt du ikke har på høyhælte sko. Det skal for øvrig nevnes at både følelsen under og i etterkant av økta vil bli bedre om du velger et par gode sko og gjerne tar på deg noen litt ekstra sporty klær.

Fordelen med å powerwalke fremfor å løpe er også at det gir langt mindre belastning på kroppen. Løping er svært belastende og gir kroppen et hardt støt hver gang foten treffer bakken. Jo mer du veier, desto større og hardere er belastningen for kroppen. Ved en powerwalk har du alltid en fot i bakken, noe som gjør at musklene og leddene dine tåler langt mer. Dette er særlig gunstig for utrente og nybegynnere for ikke å pådra seg skader.

Velg det som fører til vaner

En powerwalk bringer med seg høyere puls enn ved vanlig gange dersom det gjøres riktig. Med andre ord kan du oppnå samme type treningsbelastning, og dermed også treningseffekt, som ved en løpetur. Derfor kan det være vanskelig å avgjøre hva du skal velge av løping eller powerwalking. Her vil jeg utfordre deg til å stole på deg selv. Ikke la noen andre få definere hva som gir deg den beste følelsen eller de beste helsegevinstene.

Annonse

Forsøk begge deler og registrèr følelsene og tankene dine underveis. Dersom du hater hvert eneste minutt under løpeturen, men føler deg flink i etterkant, kan det være lurt å vurdere om du skal prøve en powerwalk neste gang. Ved å ta deg en powerwalk hvor du nyter følelsen underveis, er sjansen langt større for at du repeterer aktiviteten og klarer å gjøre aktive, gode og varige endringer. På den måten vil også følelsen i etterkant bli best mulig!

LES OGSÅ: Finn flyten på trening ved å trene etter pulsen

En fullverdig treningsøkt

Du trenger ikke utelukke den ène aktiviteten foran den andre. Faktisk kan det godt hende du merker best effekt ved å variere! Likevel er en powerwalk gjennomført i godt tempo absolutt å betrakte som en fullverdig treningsøkt du fortjener å være fornøyd med i etterkant!

Ønsker du å få bedre kondisjon eller å kjenne på de gode følelsene i etterkant av en kondisjonsøkt, selv om du ikke liker å løpe? Da burde du prøve deg på en powerwalk!

LES OGSÅ: Blodsukkeret som motivasjon for å trene

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Annonse
0/5 (0 Reviews)
Del: