Leve med diabetes: Baksiden av pastillen

Leve med diabetes: Baksiden av pastillen

Magnus Aulstad
Jeg heter Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosatt. Jeg fikk diabetes type 1 som 16-åring, mens jeg bodde alene på hybel langt hjemmefra. Ved siden av å være lærerstudent er jeg lidenskapelig opptatt av trening og bruker mye tid på det!
Publisert første gang: 29.05.22

Å få påvist og etterhvert lære seg til å leve med diabetes kan føles urettferdig på mange måter. Særlig føler jeg på en urettferdighet gjennom å ikke oppleve den samme mat-friheten som tidligere.

Til tross for at jeg med insulinavhengig diabetes i teorien kan spise hva jeg vil, er det enkelte matvaregrupper jeg burde begrense. Jeg forsøker å spise så lite matvarer med tilsatt sukker som mulig, fordi jeg vet at dette er til det bedre for blodsukkeret mitt. Noe som ofte inneholder mye tilsatt sukker er godteri og andre søtsaker. Før jeg fikk diabetes kunne jeg ofte ta en bit av her og der uten å tenke nevneverdig over det. Kroppen fikset tross alt opp i det på egenhånd.

I jakten på å finne en erstatning for denne småspisingen, har jeg opp igjennom årene testet ut en rekke pastiller og andre former for sukkertøy. Jeg har funnet mine favoritter som jeg nærmest har blitt avhengig av. Mange av dem er uten tilsatt sukker. Men er de likevel så harmløse som de virker som? Må man likevel betale en pris for å dytte i seg disse sukkerfrie variantene?

Søtningsstoffer er ikke bare harmløst

Siden rundt 1980-tallet har fremveksten av lett-produkter og produkter uten tilsatt sukker gradvis skutt i været. I dag finnes det nærmest en erstatning for alle produkter som inneholder en ingrediens noen ikke tåler. Jeg er gjerne på jakt etter produkter som har en logo hvor det står “uten tilsatt sukker”. Mange ganger kjenner jeg igjen den spennende følelsen av å sjekke ut nye matvarer jeg tidligere har tenkt at jeg har måttet begrense inntaket av på grunn av et høyt sukkerinnhold, men som nå har kommet med nytt innhold.

Selv trodde jeg i mine første uker etter å ha fått påvist sykdommen at det kun var det rene raffinerte og tilsatte sukkeret som hadde direkte påvirkning på blodsukkeret. Senere lærte jeg raskt at alt av karbohydrater vil kunne gi blodsukkerstigning. Og hvordan blodsukkeret oppfører seg dersom man inntar karbohydrater sammen med noe fettrikt. Imidlertid trodde jeg at alt som ikke var tilsatt sukker av godteri og andre søtsaker skulle være trygt for blodsukkeret. Så feil kan man ta.

LES OGSÅ: Diabetes bursdag

Undersøk ingredienslisten

Til tross for at søtningsmidler ofte er basert på sukkeralkoholer og fiber som har en lav glykemisk indeks, er det ikke alle sukkeralkoholene som ikke får blodsukkeret til å stige. Noen av dem inneholder langt færre kalorier enn vanlig sukker, og brukes derfor som erstatning i lett-produkter. Likevel tas det ikke nødvendigvis høyde for at det skal gi minst mulig blodsukkerstigning i slike tilfeller. Med andre ord har jeg lært meg at selv om et produkt eller en pakke pastiller (som jeg spiser veldig mye av) ikke inneholder sukker, kan det likevel inneholde søtningsmidler som har en viss glykemisk indeks.

Jeg skal ikke ramse opp alle de ulike søtningsmidlene som ofte brukes, hvilken påvirkning de har på blodsukkeret eller hvor mange kalorier det inneholder. Det finnes veldig gode oversikter over dette ved å gjøre noen raske søk på nettet. Jeg vil heller minne deg på å sjekke ut disse tabellene. Gjøre deg kjent med hvilke søtningsmidler som burde være trygge for blodsukkeret og ikke. Og ellers undersøke ingredienslisten på produktene du kjøper. Det kan oppleves som slitsomt. Men det er ikke så veldig komplisert når man først setter av tid til å bli litt bedre kjent med dette.

LES OGSÅ: Slik ser min hverdag med diabetes ut

Magetrøbbel

I tillegg til at søtningsmidler kan påvirke blodsukkeret, og at pastiller og andre søtsaker som ikke er tilsatt sukker faktisk kan få blodsukkeret til å skyte overraskende høyt opp i været på kort tid, er det en annen ting jeg også virkelig har fått merke. Søtningsmidler er ikke nødvendigvis særlig gunstig for fordøyelsen eller for å ha en god magefunksjon. Grunnen til dette er det skyhøye innholdet av fiber, som kan gi “bivirkninger” som både hard og løs mage.

Det er virkelig få ting som er så irriterende som å ha en mage- og tarmhelse som ikke spiller på lag. Og den rumlende, oppblåste følelsen man kan få er svært ubehagelig. Selv har jeg ikke klart å finne ut av hvilke konkrete søtningsmidler som gir meg disse plagene. Men jeg vet godt med meg selv at dersom inntaket blir for stort på kort tid, så kommer jeg til å måtte ofre flere timer, og kanskje helt opp imot dager, med en trøblete mage.

Mine favoritter

Magevondt, blodsukkerpåvirkning eller ei. Jeg har funnet mine favoritter av pastiller som jeg kan leve sånn noenlunde normalt med. Uansett om noen av dem kan påvirke blodsukkeret mitt i en viss grad, og at magen krangler dersom jeg spiser for mange på for kort tid, er det langt bedre for meg å småspise disse pastillene enn å småspise på sjokolade og annet smågodt.

I tillegg er smaken avgjørende for hvilke favoritter jeg har, ettersom jeg etter mange år med prøving og feiling har funnet ut at det finnes svært mange smakløse og vonde produkter som skal erstatte de med tilsatt sukker.

Hva er dine favoritter?

Les mer om søtningsstoffer her

LES OGSÅ: Gode forbilder med diabetes

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

0/5 (0 Reviews)
Del: