Trening med diabetes type 1

Trening med diabetes type 1

Publisert første gang: 16.06.21 22:45

Vi alle har vel fått høre at trening er medisin, og at trening er bra for helsen. Men vet du konkret hva som anbefales for deg med diabetes type 1 når det gjelder trening?

Helsedirektoratet har sammen med en rekke eksperter på ulike sykdommer og lidelser gitt ut «Aktivitetshåndboken». Dette er en bok på 620 sider som går gjennom hva forskning sier om trening for de ulike gruppene.

Accu-Chek Mobile - Boots

Jeg er selv utdannet personlig trener, og i 2014 videreutdannet jeg meg til rehabtrener. Mye av bakgrunnen for dette valget, var interessen for folkehelse og det å kunne forebygge, eller leve bedre med sykdommer og skader. Siden min far har diabetes type 2, har diabetes hele tiden vært noe jeg har interessert meg ekstra for.

Hva sier faglitteraturen

Så, hva sier faglitteraturen om trening og diabetes type 1? Personer med diabetes type 1 anbefales å være i aktivitet i minst 30 minutter daglig. Intensiteten bør være moderat eller høyere.

Moderat fysisk aktivitet er for eksempel å gå en tur i rask gange. For å oppnå ytterligere helseeffekter bør man trene med noe høyere intensitet to-tre ganger i uken. Hva man velger å gjøre her, avhenger i stor grad av hva man liker å gjøre.

Trening bør være lystbetont. Så om du liker løping, vektløfting, aerobic/gruppetimer, dans eller ballsport – så velger du helt enkelt den treningsformen du liker best. Det viktigste er å få pulsen opp, og holde den der over en viss tid.

Hva må du tenke på?

En person med diabetes må nødvendigvis ta noen flere forhåndsregler enn andre. Fysisk aktivitet bør planlegges nøye med blodsukkermåling både før og etter aktivitet. Noen ganger også underveis. I følge «Aktivitetshåndboka» er et passende blodsukkernivå før trening 6-15 mmol/l. Hvis blodsukkernivået er over 15 mmol/l og/eller det foreligger ketose skal man ikke trene. Dersom blodsukkeret er under 6 mmol/l må man passe på å spise ekstra før treningen. Det anbefales videre at treningen bør foregå en til to timer etter et måltid og over en time etter insulininjeksjon.

Det er også viktig å ha med seg raske karbohydrater i treningsbagen. Druesukkertabletter, banan eller sukkerholdig saft/energidrikk. Det kan også være lurt å gi beskjed til den eller de du trener med hvor du har dette. Trener du på et treningssenter, kan du gjerne gi beskjed til de som jobber der at du har diabetes. Da er det lettere for de som er rundt deg å gi deg riktig hjelp dersom du trenger det.

Unngå å sette injeksjoner i kroppsdeler som er spesielt aktive under treningsøkten. Ved insulininjeksjoner etter fysisk aktivitet, kan det være nødvendig å redusere dosen.

LES OGSÅ: 7 øvelser du kan gjøre når du ser på tv

Ny innen trening

Har du ikke trent noe særlig før, og lurer på hvordan det påvirker kroppen din?

Når man sitter i ro, frigjør leveren omlag 7,5 gram sukker per time. Ved fysisk aktivitet forandres dette, siden glukoseopptaket i de musklene som jobber øker kraftig.

På en gåtur, forbruker man omtrent 30 gram karbohydrater per time. Av dette dekkes 15-20 gram av blodsukker. Ved jogging/moderat løping, kan forbruket av karbohydrater ligge på 90-100 gram per time. Av dette dekkes cirka en fjerdedel av blodsukker.

Dette er tall som det kan være lurt å ha i bakhodet når man skal begynne å trene. Matinntak og insulin bør planlegges ut fra hvilken aktivitet, intensitet og lengde på økten du skal ha.

LES OGSÅ: Enkel og effektiv hjemmetrening

Hva er effekten av regelmessig trening?

Trening øker insulinfølsomheten, noe som fører til redusert insulinbehov. Noen studier viser at enkelte kan oppnå bedre glukosekontroll ved å kombinere trening med andre tiltak. Det er imidlertid ingenting i faglitteraturen som sier at trening kan forebygge diabetes type 1, eller kurere det på noen som helst måte.

Det trening derimot kan bidra til, er å forebygge andre sykdommer som man er mer utsatt for å få når man har diabetes type 1. Dette gjelder spesielt hjerte-/karsykdommer.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med trening

Hva er den beste treningen for en med diabetes?

Den beste treningen for en med diabetes er helt enkelt den treningen som gjennomføres. Her kommer vi tilbake til lystbetonte aktiviteter. All type aktivitet er bedre enn å være inaktiv. Hvis sykling er det som får deg opp og ut, er det et supert valg. Det samme er tur med hunden, dans, fjellturer, styrketrening eller yoga.

Det finnes ingen oppskrift for hva som er den ultimate treningsformen. Hverdagsaktivitet er det viktigste du kan gjøre for deg selv og din helse.

Trenger du hjelp eller veiledning til å komme i gang? Kontakt en frisklivssentral nær deg.

LES OGSÅ: Bevegelse viktigere enn trening

Kilder: Aktivitetshåndboken – Fysisk aktivitet i forebygging og behandling, Helsedirektoratet

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

0/5 (0 Reviews)
Del: