Bevegelse viktigere enn trening!

Bevegelse viktigere enn trening!

Julie Cathrine Knarvik
Redaktør for Lev med diabetes

Visste du at selv en liten rusletur kan forlenge livet? Det er gode nyheter til de av oss som ikke vil bruke timevis på trening.

Ny forskning viser nemlig at selv få og små skritt kan forlenge livet. Litt bevegelse vil kanskje ikke gjøre underverker for blodsukkeret, men for et lengre liv er det viktig!

LES OGSÅ: Slik kommer du igang med trening

Stor effekt av lite

Mens fagfolk hittil har sagt at du må ta i om det skal monne, viser nye studier nå at all aktivitet er viktig. Og effekten av selv svært lite bevegelse, er større enn man tidligere har visst.

Studien viser at effekten er aller størst blant de som er minst fysisk aktive. Men det skal altså mindre til og effekten er større enn forskerne hittil har visst.

Aktivitet har en rekke positive helsevirkninger. Blant annet bedrer den insulinbalansen, blodtrykket og immunforsvaret. I tillegg blir man sterkere og får bedre balanse, noe som for eksempel reduserer faren for å skade seg ved fall.

blodsukkermåler, diabetes

I studien har forskerne sammenliknet 36 000 personer ved å se på fysisk aktivitetsnivå. De har justert for alle viktige faktorer som kan spille inn, som alder, kjønn, kroppsmasseindeks (BMI), sosioøkonomisk status, røyking med mer.

Konklusjonen er at man bør sitte mindre, bevege seg mer og oftere, men ikke nødvendigvis trene hardt. Selv om det har andre fordeler for oss som har diabetes.

Derfor kan vi begynne å bevege oss mer hvis vi ikke har lyst til å trene!

LES OGSÅ: Bli mykere på 5 minutter

Tips til å få til mer bevegelse i hverdagen:

  1. Ta trappa istedenfor heisen
  2. Parker litt lenger unna inngang til butikken når du skal handle
  3. Gå av et busstopp tidligere enn der du egentlig skal av
  4. Lek med barna – spark fotball, sett deg på huska eller ak i akebakken
  5. Ta en 5 minutters røykepause – uten å røyke. Gå deg en runde på kontoret, rundt bygget eller enkle øvelser i kontorstolen
  6. Klippe gresset eller luke i et bed
  7. Gå på stedet i 5 minutter samtidig som du ser på favorittprogrammet ditt
  8. Ta knebøy samtidig som du lager middag. Små pauser i røring i gryten eller kutting av grønnsaker er perfekt måte å få inn bevegelse på
  9. Tramp på stedet mens du pusser tennene – både morgen og kveld
  10. Vær leken! Ta deg en dans og svingom til favorittlåta di!

Kilde: http://press.psprings.co.uk/bmj/august/activity.pdf

Accu-Chek Mobile
0/5 (0 Reviews)
Del: