Kan for mye trening føre til dårlig kontroll over blodsukkeret?

Kan for mye trening føre til dårlig kontroll over blodsukkeret?

Magnus Aulstad
Jeg heter Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosatt. Jeg fikk diabetes type 1 som 16-åring, mens jeg bodde alene på hybel langt hjemmefra. Ved siden av å være lærerstudent er jeg lidenskapelig opptatt av trening og bruker mye tid på det!
Publisert første gang: 30.06.21 21:33

Det er en godt kjent sannhet at trening har en positiv effekt på helsa, både for de med og de uten diabetes. Trening i hensiktsmessige mengder og på rett måte kan også være svært gunstig for å oppnå bedre kontroll over blodsukkeret på en enklere måte. Likevel er det slik at for mye trening faktisk kan gjøre mer skade enn det gjør nytte for seg.

Det er heller ikke lett å definere hva som er for mye eller for lite trening, da dette avhenger veldig av ens eget utgangspunkt. Det siste halvåret har jeg igjen fått oppleve treningens negative effekter i form av å bli utbrent. Derfor har jeg gjort meg opp noen tanker om at for mye hard trening kan ha vært med å bidra til et svingende, ukontrollert blodsukker.

Accu-Chek Mobile 7023_117980_184742

Anstrengt forhold til mat

For de som kjenner meg er det en dårlig skjult hemmelighet at jeg i mange år har slitt med et anstrengt forhold til mat, trening og kropp. Dette er noe jeg har vært åpen om og delt mange erfaringer rundt. Selv om jeg bestandig har vært i overkant kroppsfiksert, har jeg hatt perioder hvor jeg har stresset langt mindre med dette.

For et par år siden fikk jeg kyssesyken. Da var jeg tvunget til å legge vekk den intensive treningen for en periode. Dette gjorde at jeg fikk et nytt syn på trening. Mye på grunn av at det var svært tungt å komme i gang igjen etter at jeg ble frisk.

Jeg rakk så vidt å finne en rutine jeg tenkte var overkommelig før koronaen kom og stengte ned treningssenterne i 3 måneder der hvor jeg bor. I denne perioden var jeg nødt til å finne andre aktiviteter som kunne erstatte den typen trening jeg hadde drevet med i flere år. Dette førte til at kroppen min fikk en skikkelig «reset» etter mange år med altfor mye og altfor hard trening.

Ettersom jeg ikke brukte opp alt energien min på å løfte vekter og løpe til jeg kastet opp på tredemølla, så ble humøret mitt bedre. Jeg fikk også en bedre blodsukker kontroll siden kroppen min endelig begynte å kjenne på å komme i balanse igjen.

LES OGSÅ: Trening i nedstengningen

Ikke nok trening…

Imidlertid var jeg ikke helt fornøyd med det lille jeg følte jeg var i aktivitet i denne perioden. Jeg var vant med å trene i ekstreme mengder. Det å nøye seg med og bare gå et par turer eller jogge en rolig tur i løpet av en dag var liksom ikke nok for meg. Kort fortalt begynte den dårlige samvittigheten å melde seg. Den jeg hadde kjent på før, og den som kom fordi jeg følte at jeg hadde tapt verdifull treningstid til sykdom og lockdown.

Nå måtte jeg ta igjen alt jeg ikke hadde fått gjort. Og det tok ikke lang tid før det balet på seg til at treningen igjen begynte å virke mot sin hensikt.

Det gikk bra en periode. Det gjør det jo ofte. Vi kan stå i en stressende storm i en liten stund, eller i korte perioder av gangen. Men det er klin umulig å leve i det kjøret jeg var i gang med over tid. Etter hvert som samfunnet begynte å bli mer åpent igjen, ble det naturlig nok mer jobb og tilbake til en mer normal hverdag.

Dette krever mer enn man skulle tro. For meg har det vært vanskelig å akseptere at jobb tar såpass mye energi. Og at det ikke er like mye å bruke på trening som det var da jeg var student eller bare jobbet deltid. Jeg følte likevel på at jeg måtte få inn treningstimene mine, samme hvor stressende livet var ellers. Det var først da det gikk skikkelig utover blodsukker kontrollen, at jeg forstod at stresset jeg påførte kroppen min kunne komme til å bli svært skadelig om jeg ikke roet ned.

LES OGSÅ: Bedre blodsukkerregulering med trening

Fant et svar

Jeg trente mer enn jeg hadde gjort på lenge, spiste ekstremt sunt og gjorde så å si alt «etter boka». Likevel var den ene blodsukker målingen høyere enn den andre. Jeg kunne ikke fatte og begripe hvorfor. Trening skulle liksom hjelpe, i tillegg til at jeg var svært nøye på inntak av karbohydrater. Etter å ha søkt litt rundt på nettet etter en mulig forklaring og forsøkt å dykke dypere ned i materien, fant jeg et svar hvor jeg kunne kjenne meg igjen.

Det er godt kjent at trening har en rekke helsefordeler. Men det har seg også slik at man ved å utsette kroppen for harde belastninger (som jeg gjorde daglig i flere timer av gangen), øker produksjonen og utskillelsen av stresshormonet kortisol. Uten å gå så veldig mye lenger inn på hva dette er, så kan det kort oppsummeres med å si at det er uheldig for kroppen på mange måter. Og at det i stor grad kan være med på å forhøye blodsukker nivåene. Nettopp det man ønsker å unngå.

Viktig å slappe av

Med andre ord fikk jeg igjen erfare at mer ikke alltid er bedre. Jeg fikk erfare at jeg virkelig må lære meg å slappe av. Selv om det er nettopp det som føles å virke mot sin hensikt. Ved å trene for mye, stresse rundt, ha mye å gjøre på jobb, forsøke å finne tid til å være sosial og få gjort alle andre gjøremål går kroppen på høygir hele tiden.

Utskillelsen av kortisol er derfor stor, og jo mer man gjør av alt man føler man må – desto mer virker det mot sin hensikt. Med andre ord merket jeg at for mye trening faktisk kunne bidra til et høyere blodsukker på grunn av stresset jeg stadig vekk påførte kroppen min.

Det å ta fri fra både trening og jobb og stresse ned ble derfor den eneste løsningen. Jeg er ikke i mål enda. Men jeg er på en bedre vei til å få kroppen og blodsukkeret tilbake i balanse. Jeg har fått øynene opp for hvordan økt stress kan relateres til flere uheldige helseeffekter.

LES OGSÅ: Finn balansen mellom mat og trening

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Accu-Chek Mobile
4/5 (1 Review)
Del: