Rødbetehummus med hvite bønner

Rødbetehummus med hvite bønner

Hanna Fjeldheim Dale
Hanna Fjeldheim Dale blogger om mat på www.happyfoodstories.com, og jobber som klinisk ernæringsfysiolog. Hanna ønsker å inspirere med sunn, fargerik og enkel mat, som gjør både kroppen, magen og sinnet fornøyd.
Publisert første gang: 07.01.21 11:19
Karbohydrater totalt i oppskrift: 50 g
Hvorav fiber: 23 gram

Prøv rødbetehummus – en spennende og allsidig variant av den klassiske hummusen.

Hummus er en puré som opprinnelig kommer fra Midtøsten, men den har blitt stadig mer populær i Norge – og det er kanskje ikke så rart. Ikke bare smaker den deilig, den er også mettende. I tillegg kan den lages i ulike varianter.

Accu-Chek Mobile 7023_117980_184742

Tradisjonelt sett av lages hummus av kikerter, men denne varianten er laget med hvite bønner og rødbete, og har en helt nydelig farge. Rødbetehummus er perfekt både som tilbehør til middagen, på salaten og som pålegg på skiva.

LES OGSÅ: Oppskrift på langtidsstekt lammelår

Ingredienser

Tilbehør til 4 porsjoner

2 hele kokte eller ovnsbakte rødbeter uten skall
1 boks hvite bønner (230 g)
1 ss tahini
1 ss olivenolje
saften fra ½ sitron
salt og pepper

LES OGSÅ: Tabbouleh med blomkål-couscous 

Accu-Fine vitusapotek
Rødbetehummus med hvite bønner

Foto: Hanna Fjeldheim Dale.

 

Fremgangsmåte

1. Skyll de hvite bønnene godt, og ha alle ingrediensene sammen i en mikser. Kjør til du har en jevn hummus.

2. Smak til med salt og pepper, og oppbevar på tett glass i kjøleskapet, dersom den ikke forsvinner med det samme!

LES OGSÅ: Tomatpanne med kikerter

Kilder: Wikipedia, Hummus.

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Accu-Chek Mobile
0/5 (0 Reviews)
Del: