Hvert eneste skritt teller!

Hvert eneste skritt teller!

Stine Helén Tunstrøm
Redaktør for Lev med diabetes

Selv kortvarig inaktivitet kan ha en negativ effekt på helsa, viser ny studie. Den gode nyheten er at det heller ikke skal så mye til for å forebygge. Du kan påvirke din egen form og helse ved kun å gå litt flere skritt hver dag.

Vi sitter i bilen og vi sitter på jobb. Og når arbeidsdagen er over går vi hjem og setter oss i sofaen. For svært mange er hverdagen preget av inaktivitet og stillesitting. Men hva har dette egentlig å si for helsa vår?

Dette var et tema som ble tatt opp på den årlige diabeteskongressen European Association for the Study of Diabetes (EASD) i Barcelona, 16.-20. september i år. Dr. Kelly Bowden Davies og hennes kolleger ved Newcastle University og University of Liverpool, presenterte sin nyeste forskning som fremhever de negative helseeffektene av fysisk inaktivitet og understreker viktigheten av å holde seg fysisk aktiv.

Det er velkjent at en stillesittende livsstil med lite fysisk aktivitet gir en betydelig økt risiko for metabolske problemer som overvekt, insulinresistens, type 2-diabetes og hjerte- og karsykdommer. Men hvor store konsekvenser vil kun to uker med inaktivitet få hos mennesker som vanligvis er ganske aktive?

Dette var spørsmålet forskerne tok for seg. Målet med studien var å finne ut om bivirkninger knyttet til metabolske problemer ville begynne å vises hos tidligere aktive personer etter en periode på bare 14 dager med redusert fysisk aktivitet.

LES OGSÅ: 3 gode grunner til hvorfor du bør gå tur i ulendt terreng

Selv bare to uker inaktivitet reduserer formen

Forskningsteamet rekrutterte en gruppe med vanlige aktive personer, 18 kvinner og 10 menn, som hadde en gjennomsnittsalder på 32 og en gjennomsnittlig BMI innenfor området som anses som normalvekt.

I de to inaktive ukene gikk hver enkelt deltaker i gjennomsnitt 10.000 færre skritt om dagen enn de vanligvis gjorde, og tilbragte større del av dagen stillesittende.

føtter, folk går tur. Hvert eneste skritt teller

Illustrasjonsfoto: Getty.

Deltakernes metabolske profil, kroppssammensetning og kardiovaskulære funksjon ble evaluert både før og etter de 14 dagene med en stillesittende livsstil, samt 14 dager etter deltakerne gikk tilbake til sitt opprinnelige aktivitetsnivå.

Resultatene viste at både kroppsfett, midjeomkrets, leverfett, insulinsensitivitet, kardiovaskulær funksjon og kardiorespirasjonsevne ble påvirket negativt av 14 dagers reduksjon av aktivitet. Men alt var tilbake på normalen igjen to uker etter at deres vanlige aktivitetsnivå var gjenopptatt.

LES OGSÅ: Blodsukkeret som motivasjon for å trene

Hvert eneste skritt teller!

Selv om denne studien viser at kun to uker stillesitting kan gjøre formen dårligere, viser den også at det ikke er så mye som skal til for å forebygge. Du kan påvirke din egen form og helse ved kun å øke eller redusere hvor mye du går hver dag.

Forskerne anbefaler at når helsemyndighetene gir råd om folkehelsen bør de derfor legge vekt på at selv kortsiktig fysisk inaktivitet har en skadelig effekt, og at helt vanlig aktivitet (som det å gå) kan være alt som skal til for å veie opp for disse negative konsekvensene.

– Selv små endringer i fysisk aktivitet i dagliglivet kan ha innvirkning på helsen – positivt eller negativt. Mennesker bør oppfordres til å øke sitt fysiske aktivitetsnivå på hvilken som helst måte. Ofte hører vi om «barrierer for trening», som mangel på energi eller glede. Men selv bare å øke den daglige fysiske aktiviteten kan ha en fordel, som vist her ved bare å endre antall skritt man går per dag, konkluderer forskerne.

Noen av de store forskjellene mellom stillesittende og aktive mennesker er åpenbare, som lengre levetid og et mer velfungerende hjerte. Selv det å gå tur regelmessig kan gi deg gode helsefordeler, og hvert eneste skritt teller!

Kilder:

LES OGSÅ: Så lite aktivitet skal til for å leve lengre

Nyhetsbrev
0/5 (0 Reviews)
Del: