Brokkoliris – et blodsukkervennlig alternativ

Brokkoliris – et blodsukkervennlig alternativ

Hanna Fjeldheim Dale
Hanna Fjeldheim Dale blogger om mat på www.happyfoodstories.com, og jobber som klinisk ernæringsfysiolog. Hanna ønsker å inspirere med sunn, fargerik og enkel mat, som gjør både kroppen, magen og sinnet fornøyd.
Karbohydrater per 100 g: 2 gram

Perfekt når du vil lage en risrett, men ikke vil ha blodsukkerstigningen.

Brokkoliris er ikke egentlig ris. Mange som ønsker et stabilt blodsukker kan kanskje oppleve ris som en matvare det er lurt å være litt forsiktig med, og i ikke spise alt for mye av. Da kan en erstatning basert på grønnsaker være et smart og godt alternativ til retter der du vanligvis ville ha brukt ris.

Denne risen er laget av brokkoli, og smaker selvfølgelig ikke vanlig ris, men suger til seg mye væske og smak fra andre ingredienser og gjør absolutt nytten når det kommer til konsistens. I tillegg inneholder jo brokkolirisen mye fiber og mindre energi en vanlig ris.

TIPS!
En annen populær variant er blomkålris. Bytt gjerne ut brokkoli med blomkål, hvis du ønsker en hvit og litt mildere variant.

PRØV OGSÅ: Tabbouleh med blomkål-couscous

Ingredienser

brokkoliris er grønn og frisk, og et godt alternativ til vanlig ris

Foto: Hanna Fjeldheim Dale.

2 porsjoner

1 hode brokkoli
revet skall og saft fra ½ sitron
½ ss olivenolje
pepper

PRØV OGSÅ: Pæresalat med lompetoast

Fremgangsmåte

1. Del brokkoli i buketter og stilken i biter og ha i en food-prosessor.

2. Kjør til du har en finkornet ris.

3. Vend inn sitronskall, saft og litt olivenolje og smak til med pepper.

4. Server med ønsket tilbehør. Risen kan også godt varmes raskt i stekepanne eller i ovnen om ønskelig.

PRØV OGSÅ: Rødbetebyggotto

0/5 (0 Reviews)
Del: