Føling er min største frykt når jeg konkurrerer

Føling er min største frykt når jeg konkurrerer

Jørgen Mjøs Nilsson
Jørgen er født i 1994 og har diabetes type 1 siden 2002. Han studerer idrettsbiologi på Norges Idrettshøgskole. Jørgen driver med roing og drømmer om å representere Norge under OL i Japan 2020.

Deltakelse i idrettskonkurranser kan være veldig krevende i seg selv. For oss som har diabetes kan nervøsiteten som kommer i forkant gjøre det ekstra utfordrende å kontrollere blodsukkeret.

Ofte kommer nervøsiteten i forkant som kan være veldig ubehagelig og forstyrrende. Ved  store internasjonale konkurranser blir denne nervøsiteten enda sterkere, og redselen for å feile øker. Da jeg rodde verdenscup i Østerrike tidligere i sommer, måtte jeg overvinne denne nervøsiteten for at blodsukkeret mitt skulle være perfekt.

Når jeg skal konkurrere blir jeg mer nervøs desto nærmere konkurransedagen og starttidspunktet. Ofte kan jeg være redd for å feile, redd for smerten. Og jeg kan være veldig redd og urolig for å få føling underveis i konkurransen.

Det å ha kontroll på nervene blir vanskeligere desto større og viktigere konkurranser. Slik var det også da jeg skulle ro verdenscup med min makker Erling Øyasæther.

LES OGSÅ: – Når nervøsitet gir ubalansert blodsukker

Vil ikke ha føling, men heller ikke for høyt blodsukker

Jeg sitter til start og er redd for at blodsukkeret skal være for lavt. Det er derfor viktig at blodsukkeret mitt er perfekt når jeg skal prestere, slik at jeg kan få ut mitt aller beste. Når presset og spenningen i kroppen øker den siste tiden før konkurranse, kan det komme uforutsette svingninger i blodsukkeret.

Når jeg begynner oppvarmingen kan jeg ha litt høyere blodsukker enn jeg pleier på trening. Underveis i oppvarmingen sjekker jeg blodsukkeret på nytt og finner ut at det er på vei til å synke og nærme seg føling, noe jeg absolutt ikke vil ha, da det tapper krefter og stjeler fokuset mitt som jeg må ha.

For høyt blodsukker vil jeg også unngå. I båten har jeg med meg min kontinuerlige glukosemåler (CGM) og gel som inneholder mye sukker. Gel har jeg valgt å bruke fordi det er noe jeg syntes er lett å få i meg. Gel virker også fort på blodsukkeret og jeg unngår forhåpentligvis føling.

LES OGSÅ: – Fysisk aktivitet er den beste medisinen. Ikke la diabetesen stoppe deg

føling er min største frykt

Foto: Privat.

Mine beste triks for å unngå føling

Når starten går er det for sent å gjøre noe som helst hvis blodsukkeret er lavt. Får jeg føling underveis klarer jeg dermed ikke å prestere på mitt aller beste.

Særlig når jeg sitter i lagbåt må ikke min diabetes gå ut over min makker. Han skal ikke måtte bekymre seg over min diabetes, for bekymringer kan gå utover prestasjonen.

Hvis jeg er bekymret og redd for å få føling før start, kan jeg nesten være sikker på at jeg får føling. Det gjelder derfor for meg å sjekke blodsukkeret ofte slik at jeg kan fokusere på mine arbeidsoppgaver.

Dette gjør jeg for å unngå føling i et løp:

Har jeg et «normalt» blodsukker når jeg skal konkurrere, vil ikke diabetesen være i veien for at jeg skal kunne prestere maksimalt og nå mine mål.

Har du hatt noen utfordringer med blodsukkeret i situasjoner der du skal prestere eller konkurrere?

LES OGSÅ: – Å komme i mål overvinner alt

Del: