I faresonen for å få diabetes type 2?

I faresonen for å få diabetes type 2?

Julie Cathrine Knarvik
Redaktør for Lev med diabetes

«Hvis du ikke tar grep om livsstilen din nå, står du i faresonen for å utvikle diabetes type 2.» Hørt det før? Her er noen gode råd på veien til et bedre og sunnere liv.

Accu-Chek Guide

Prediabetes er en tilstand hvor du får lett forhøyede blodsukkerverdier, og med det øker risikoen for å utvikle diabetes type 2. Hvert år utvikler fem til ti prosent av personer med prediabetes diabetes type 2. Med livsstilsendringer minsker risikoen betraktelig. Derfor er det helt avgjørende å ta noen grep om livsstilen hvis du er i faresonen!

Kroppen har et innebygd system for å holde mengden glukose i blodet på et passe nivå. Glukoseverdien skal ikke være for lav, for cellene må ha glukose for å fungere, og heller ikke for høy, for det kan være skadelig for blodårene.

En person med diabetes, har så høye glukoseverdier at det er skadelig. Noen personer ligger i en gråsone, der glukoseverdien er lett forhøydet. Hos disse personene er risikoen for å utvikle diabetes større.

LES OGSÅ: Å alltid være nummer to

Hvem er utsatt?

Sliter du med overvekt, er lite fysisk aktiv, har diabetes type 2 i familien, er godt voksen og eller har tidligere hatt svangerskapsdiabetes, så kan du være i faresonen for senere å utvikle diabetes type 2. Andre tegn på prediabetes kan være sår som bruker lengre tid enn vanlig på å gro, at du er tørst hele tiden og ofte må tisse, at du er mye slapp og trøtt, eller får tåkesyn. Det kan være et resultat av høyere nivåer av glukose i kroppen.

Kjenner du deg igjen i noe av dette så kan du ha økt risiko for å utvikle prediabetes. Isåfall bør du oppsøke fastlegen din og bli undersøkt. Og så bør du ta noen grep om livsstilen din!

Livsstilsforandringer kan minske risikoen for å utvikle diabetes type 2.

Å endre litt på levevaner er det viktigste i behandlingen av prediabetes. Livsstilsforandringer kan dermed minske risikoen for å utvikle diabetes type 2.

LES OGSÅ: Nei, diabetes type 1 og diabetes type 2 er ikke samme sykdom

Slik får du en ny og bedre livsstil!

Du trenger ikke å legge om hele livet for å leve sunnere. Små grep kan gjøre store utslag i riktig retning!

  • Sørg for å ha gode kostvaner, som for eksempel et høyt inntak av frukt og grønt, belgvekster, fisk, fullkornsprodukter og nøtter.
  • Vær fysisk aktiv. Det vil si minst 150 minutter fysisk aktivitet i uken på et moderat intensitetsnivå. Alternativt minst 75 minutter fysisk aktivitet i uken på et høyt intensitetsnivå.
  • Slutte å røyke.

Med en sunn livsstil så kan prediabetes og senere utvikling av diabetes type 2 forebygges. Så, hva venter du på? Opp av sofaen og på med gode gåsko!

LES OGSÅ: Veien til et sunnere liv

Kilder:

Norsk Helseinformatikk (NHI.no)

Diabetesforbundet

1/5 (1 Review)
Del: