Saftig surdeigsbrød av fullkornsrug

Surdeigsbrød
Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på hanneskjøkken.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog, medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Karbohydrater per 100 g: 40-45 g

Dette er et grovt, saftig surdeigsbrød av fullkornsrug. Bakingen går over et par dager, men den samlede arbeidstiden er på under 10 minutter.

Brødet stekes i vanlige brødformer. Veldig godt og veldig enkelt!

Før du går i gang trenger du en surdeigstarter. Få en av noen du kjenner eller lag din egen.

PRØV GJERNE: Lag et smakfullt brød med lite karbohydrater

Næringsrikt med fullkorn

En av fordelene med et grovt surdeigsbrød (i tillegg til den fantastiske smaken) er at det bidrar med mye mer mineraler enn de fleste andre brødene som finnes. Brødet inneholder fortsatt mye karbohydrater.

For de som trives best på et lavkarbokosthold kan et lavkarbobrød være et godt alternativ.

Dette trenger du ( til 2 brød):

1,1 kg sammalt rugmel, finmalt
850 g (8,5 dl) vann
20 g salt

Tips! Brød bevarer fuktighet og konsistens best når det oppbevares i romtemperatur.

Slik gjør du:

1. Mat surdeigsstarteren
12-24 timer før du skal sette selve brøddeigen, må du mate starteren din. Ta 2-3 ss av den gamle surdeigsstarteren oppi en ny beholder (kast resten, eller bruk det for eksempel i pannekakerøre).

Tilsett ca 100 gram sammalt rugmel og ca 100 gram vann (ikke varmere enn 32 grader) og rør godt sammen. La starteren stå i romtemperatur i 12-24 timer. Da skal den ha økt til ca dobbel størrelse (ev begynt å synke igjen) og ha godt med bobler langs sidene og på toppen.

Surdeigsbrød

Foto: Hanne Jensen

2. Sett brøddeigen
Tips! Vil du at hevingen skal gå fort bruker du vann som er ca 30 grader, har du god tid kan du bruke kaldt vann.

Mål opp 8,5 dl vann i en bolle. Bland inn 20 g salt og 200 g surdeigstarter (matet for 12-24 timer siden). Rør inn litt og litt av melet slik at du får blandet alt godt sammen. Resten av surdeigstarteren setter du inn kjøleskapet igjen – den trenger du når du skal bake neste gang.

Surdeigsbrød

Foto: Hanne Jensen

Surdeigsbrød

Foto: Hanne Jensen

3. Ha i former
Smør formene med smør eller olje og ha bakepapir i bunnen. Ha brøddeigen rett i formene, og la stå i romtemperatur ca 12 timer. Etter dette kan du sette de i kjøleskapet opptil ett døgn.

Surdeigsbrød

Foto: Hanne Jensen

Surdeigsbrød

Foto: Hanne Jensen

4. Klare til steking
Brød som har fått heve ca 12-36 timer (maks 12 timer i romtemperatur) er ganske sikkert klare til steking. For å være sikker kan du sjekke at det er kommet minst 5-6 små hull på toppen (se bilde).

Surdeigsbrød

Foto: Hanne Jensen

5. Stek brødene, avkjøl på rist
Brødene stekes på 220 grader varmluft (forvarmet ovn) i 40-60 minutter. Er du usikker på om de er ferdige kan du sjekke temperaturen i midten på brødene med et steketermometer, den skal være ca 97 grader.

Saftig surdeigsbrød til helgefrokosten?

Surdeigsbrød

Foto: Hanne Jensen

PRØV GJERNE: Eltefrie surdeigsrundstykker

Del: