Med diabetes på tivoli – dette bør du huske på

karusell tivoli
Linda Terwindt
Er 33 år gammel og har to barn. Linda har hatt diabetes type 1 siden 1991. Hun har to utdannelser innen helsevesenet; hjelpepleier og apotektekniker. Linda synes det er viktig å bidra til å spre riktig informasjon om diabetes.

Pass på at det er du som kjører berg- og dalbane, og ikke blodsukkeret ditt. Her er en smart sjekkliste før du starter moroa.

Å besøke fornøyelsesparker kan være gøy, men når man har diabetes bør man som regel planlegge godt og ta sine forholdsregler. Etter mange år har jeg etter hvert blitt relativt dreven på «do’s and don’ts» på dette området. I 2009 dro vi blant annet på bryllupsreise til USA for nettopp å ta mest mulig berg- og dalbaner.

Sikre utstyr

Husk å ha pumper og kontinuerlige blodsukkermålere godt festet til kroppen da det er fare for at disse kan falle av på turer med karuseller og berg- og dalbaner. Lommer, innerlommer og BH er perfekt til slikt.

Det er ofte ikke lov til å ta med seg så mye på en «ride», men det er veldig ofte låsbare kasser/skap hvor du kan legge fra deg ting mens du er underveis. Det aller beste er selvsagt å ha med deg foreldre eller andre som kan passe på tingene for deg.

LES OGSÅ: Med blindpassasjer i bagasjen – reise med diabetes

Ekstra utstyr i tilfelle uforutsette hendelser

Ha alltid med ekstra utstyr hvis du bruker insulinpumpe da det er fare for at ting blir slått løs eller blir påvirket av statisk elektrisitet. Husk at å besøke tivoli og fornøyelsesparker ofte kan medføre utskeielser, varme, og en økning av stresshormoner, i tillegg er de ikke kjent for å ha veldig sunn mat heller. Ta derfor høyde for at du kan få behov for mer eller mindre insulin underveis. Kjenn godt etter og mål blodsukkeret ofte.

Hos meg stuper blodsukkeret når jeg tar berg- og dalbaner. Ifølge legen min er jeg en av ytterst få han vet om som får blodsukkerfall av å stresse. Jeg har faktisk vært en hel dag i en park uten å sette noe ekstra insulin. Inkludert måltidsinsulin.

Planlegg dagen så godt som mulig

Foto: Pixabay

Planlegging gir som regel best resultat når det kommer til blodsukkeret. Vær
forberedt på å stå litt i kø rundt-omkring i fornøyelsesparken og tenkt igjennom hvor mye du har planer om å gjøre. Ikke ta turer med noe du vet du blir dårlig av. Dette ødelegger dagen, og for oss med diabetes kan det bli en relativt kjedelig affære dersom du har aktivt insulin i kroppen.

Husk å spise og drikke regelmessig for å holde blodsukker, væskebalanse og humøret oppe. Selv om det kan være gøy, er det er (faktisk) ganske slitsomt å være i en fornøyelsespark en hel dag. Er du med som anstand med mindre barn er det fort gjort å glemme seg selv oppi all moroa. Husk deg selv. Og ta en pust i bakken innimellom.

LES OGSÅ: Mer lykkelig med diabetes

Det kan også være greit å vite hvor nærmeste førstehjelpstjeneste holder til dersom du eller andre i reisefølget skulle ha behov for dette.

Og sist men ikke minst

Innrett deg etter parkens og attraksjonenes lover og regler. Hold armer og bein for deg selv og kos deg. Man blir aldri for gammel for et adrenalin-kick!

Del: