Aha-opplevelse av varedeklarasjonene

Aha-opplevelse av varedeklarasjonene

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes type 1 siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Publisert første gang: 28.09.16 00:00

Jeg fikk nylig en aha-opplevelse når det kommer til merking av mat. Jeg er veldig nøye med å lese varedeklarasjonene i alt jeg spiser. Jeg er redd for skjulte karbohydrater og sukkerbomber – og de er det mange av!

Gratis mySugr

For meg går det automatikk i å lese hva en ny vare inneholder. Men når jeg har kjøpt den samme varen et par ganger, slutter jeg selvsagt å sjekke innholdet og er trygg på at jeg vet hva jeg spiser.

LES OGSÅ: Slik leser du hva matvarene inneholder

Meieriprodukter

Jeg er glad i alle salgs meieriprodukter. Det går det mye av hjemme hos meg. Jeg går alltid for variantene uten sukker og med lite fett og mye proteiner. Jeg er forsiktig med umettet fett fra meieriprodukter og får heller fett fra avokado, nøtter, frø og linser.

Derfor er det ofte lettproduktene som havner i min handlekurv. Disse har det heldigvis blitt flere og flere av også på det norske markedet. Svenskene har et mye bedre utvalg og jeg drar ofte over grensa for å handle mine svenske meierifavoritter.

Trodde jeg var trygg!

Jeg tyr ofte til yoghurt som mellommåltid, eller som en lett lunsj dersom jeg supplerer med nøtter eller frø. Jeg er blitt veldig glad i produktene som heter dobbel null. De lover 0% fett og 0% tilsatt sukker, men 100% smak.

Accu-Chek Mobile - Boots

Jeg synes disse er gode og særlig de som er tilsatt ekstra protein. Det metter akkurat passe og smaker friskt og godt. Etter nyttår er det kommet en ny variant som heter dobbel 0% gresk type med eple og ekte vanilje. Den har jeg lenge hatt lyst til å prøve og endelig fant jeg den i en butikk jeg var innom.

LES OGSÅ: Hvilken sukkererstatning bør du velge?

 

 MEIERIPRODUKTER ER EN VERSTING:

MEIERIPRODUKTER ER EN VERSTING: Kristi er forsiktig med umettet fett fra meieriprodukter og får heller fett fra avokado, nøtter, frø og linser. Illustrasjonsfoto: iStock

Lunsj

Jeg var på farta og litt stresset denne dagen, og leste ikke på innholdet før jeg kjøpte yoghurten. Jeg la den i handlevogna sammen med en pose cashewnøtter og gledet meg til en god lunsj med nye spennende smaker.

Heldigvis leste jeg bakpå yoghurten før jeg satte den til livs. For den innehold hele 9,1 gram sukkerarter per beger! Dette er mer enn det disse yoghurtene normalt inneholder. Jeg synes det er alt for mye sukker for en yoghurt og må faktisk ta dobbelt så mye insulin som jeg pleier når jeg spiser dobbel 0. Det var en nedtur, selv om de smakte utrolig godt.

Dette var årsaken

Disse yoghurtene lover 0% tilsatt sukker. Og det stemmer helt sikkert for denne typen med eple og vanilje også. Likevel er det høyere prosent innhold med sukkerarter enn i de andre variantene. Kanskje er det fordi det er gresk yoghurt og ikke vanlig yoghurt? Ikke vet jeg.

LES OGSÅ: Sukker? Jada, bare med måte!

Likevel er jeg nå enda mer obs på å lese bak på nye matvarer. Også de jeg tar for gitt at jeg vet hva inneholder. Ikke at det alltid utgjør en stor forskjell, men det er viktig for oss med diabetes type 1 å vite hvor mye sukker vi får i oss. Dette først og fremst for å være sikker på at vi tar riktig dose hurtigvirkende insulin.

Har du hatt noen negative opplevelse med matvarer som har innehold mer sukker enn du trodde og var klar over?

Accu-Chek Mobile

 

0/5 (0 Reviews)
Del: