15 år med diabetes – mine erfaringer

Som liten tenkte jeg at diabetes var en sykdom som ikke hadde så mye å si bare jeg satte insulinet mitt. Da kunne jeg spise og drikke hva jeg ville. Etter 15 år med diabetes har jeg jo skjønt at dette ikke helt stemmer. 

Accu-Chek Mobile - Boots

Verdsette foreldre

Som 8-åring var det jo betryggende at mamma og pappa hadde god kontroll over og kunnskap om diagnosen, slik at de kunne kontrollere og dosere blodsukkeret mitt. Til tross for at jeg hele livet har tatt hensyn til diabetesen min med tanke på matvarer som inneholder mye sukker, var dette noe jeg virkelig skjønte og lærte da jeg flyttet for meg selv. Da jeg begynte å studere til sykepleier var dagene lange og stressende, og det var lett å ty til enkle løsninger for å få blodsukkeret opp.

Den enkleste oppskriften

Jeg kunne spise brød til alle måltider, yoghurter, pasta, poteter og andre matvarer som ikke er særlig blodsukkervennelige.  Jeg var mye tørst og hadde vansker med å konsentrere meg. Nå som jeg har jobbet som sykepleier i et og et halvt år har jeg gjort mange endringer. Jeg trener omtrent fem ganger i uken og spiser nesten et fullverdig lavkarbokosthold – og det har vært verdt det. Jeg tror og mener at et sunt kosthold og mye fysisk er den enkleste oppskriften til et velregulert og behagelig blodsukker. 

Små forandringer, store endringer

Som de fleste vet vil blodsukkeret stige etter hvor mange gram karbohydrater man får i seg. Jeg er opptatt av å lage mat fra bunn av slik at jeg vet hvor mye jeg får i meg av ulike ingredienser. Jeg bruker også søtning som sukrin i stedet for sukker og synes det smaker like godt. Siden jeg også trener mye er det viktig å få i seg karbo. Tanken min er at jeg kan spise poteter, ris og pasta, men bytte dette ut med pasta og ris av fullkorn og søtpoteter. Jeg bruker også mye linser, frø og nøtter. Dette er enkle endringer som har hjulpet meg til å få et stabilt blodsukkerer. Samt gir det meg mer energi, overskudd og får jeg lyst på noe søtt trenger jeg ihvertfall ikke å ha dårlig samvittighet. En annen bonus er at man også slipper å bruke så mye insulin. 

Noen andre som har gjort endringer som er verdt å dele eller har hjulpet deg? 

0/5 (0 Reviews)
Del: