El-sparkesykler til besvær

El-sparkesykler til besvær

Magnus Aulstad
Jeg heter Magnus, er født i 1995 og kommer fra Lillehammer, hvor jeg også er bosatt. Jeg fikk diabetes type 1 som 16-åring, mens jeg bodde alene på hybel langt hjemmefra. Ved siden av å være lærerstudent er jeg lidenskapelig opptatt av trening og bruker mye tid på det!
Publisert første gang: 28.08.22
Denne artikkelen er mer enn 2 år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon

El-sparkesykler er et miljøvennlig substitutt til bilen som transportmiddel, men samtidig et mye omdiskutert tema. Selv engasjerer jeg meg ikke særlig i debatten rundt antallet sykler per by eller om det forsøpler og roter til gatene. Det er derimot noe helt annet jeg irriterer meg over ved disse syklene.

Som nevnt kan el-sparkesyklene være et godt alternativer til å stadig vekk velge bilen for å komme seg fra A til B. Problemet, og det jeg lar meg provosere og engasjere mest av i debatten rundt bruken av syklene, dreier seg imidlertid om hvor lett det blir å ta i bruk el-sparkesykler fremfor å bruke beina. Jeg er en stor forkjemper for hverdagsaktivitet. Og bruker gjerne beina som transportmiddel når jeg skal komme meg fra et sted til et annet.

Annonse

Selvsagt tar det lengre tid. Men investeringen i bedre helse gjør seg ikke av seg selv. I dagens samfunn, hvor mange av oss føler at vi lever under et konstant tidspress, er jeg redd det blir for lettvint å velge inaktiviteten ved å stille seg på en slik sykkel, fremfor å gå. En tendens som kan være skummel for den generelle folkehelsa.

Velger minste motstands vei

Man kan ikke legge skjul på at befolkningen generelt beveger seg mindre og mindre for hvert år som går. Mye av grunnen tror jeg skyldes nettopp slike nye fenomener som el-sparkesykler, som er tilgjengelige for hvem som helst og til så og si alle døgnets tider. Fra gammelt av er hjernen vår utviklet og programmert til å velge minste motstands vei.

Dette ligger naturlig i instinktene til oss mennesker og har sin bakgrunn tilbake til de første menneskene som levde av å overleve, samt å være lat mellom slagene for å hvile til neste jakt. Forskjellen var at disse menneskene ikke hadde tilgang på fremkomstmidler som gjorde jobben for dem, så de var hele tiden nødt til å være fysisk aktive for å forflytte på seg.

LES OGSÅ: Slik kommer du igang med kondisjonstrening

Nye tider

Det er vi ikke i dag. I dag må vi aktivt gå inn for å få nok fysisk aktivitet. Det er ingen som gjør det for oss. Faktisk er samfunnet lagt opp slik at de fleste som lever et A4-liv med en stillesittende kontorjobb kan overleve og klare seg veldig bra uten å måtte bevege seg særlig mye i løpet av en dag. Sett bort i fra et perspektiv som tar høyde for fysisk helse. Det er mulig å stå opp i sitt eget hjem, gå minimalt med skritt ut til en bil eller el-sparkesykkel som står klar, kjøre til arbeidsplassen, gå noen nye minimale skritt bort til kontorpulten, for så å bli sittende der i 8 timer og få betalt.

Annonse

Deretter kan vi kjøre videre til butikken for å kjøpe mat og plassere oss godt i sofaen resten av kvelden. På den måten klarer vi forpliktelsene våre som menneske, uten å måtte ofre den fysiske helsa vår en tanke. Dèt synes jeg er en skremmende tendens. 

Hva har det med diabetes å gjøre?

El-sparkesykler og andre transportmidler har ingen direkte sammenheng med det å ha diabetes. Men inaktivitet og fysisk helse har i høyeste grad noe med denne kroniske sykdommen å gjøre. For det første får vi med insulinavhengig diabetes, som for eksempel diabetes type 1, langt bedre forutsetninger for å regulere blodsukkeret ved å være i regelmessig fysisk aktivitet.

I tillegg til dette er risikoen for å utvikle diabetes type 2 langt større ved å være inaktiv for de som har anlegg for å utvikle denne sykdommen.

LES OGSÅ: Trening med diabetes type 1

Ditt valg

Tilgangen på å velge og være fysisk inaktiv blir altså dessverre enklere og enklere. Det er ingen som kommer og trener kroppen vår for oss. Det er noe vi må ta ansvar for selv. Dersom man mener man lever i tidsklemma og ikke har tid til trening, er det i høyeste grad langt mer hensiktsmessig å få inn snikmosjon i løpet av hverdagen. Som for eksempel kan være å bruke beina når man skal ta seg fra et sted til et annet.

Selvsagt kan det være behagelig å slenge seg på en el-sparkesykkel når man er sliten og tung i hodet etter en lang dag bak kontorpulten. Men følelsen du sitter igjen med når du lander i sofaen på kvelden er mye bedre dersom du velger å ta beina fatt. Det handler om å se muligheter i en travel hverdag, samt å si imot instinktene våre som favoriserer tanken om å være lat. Noen små aktive valg, som å gå fremfor å kjøre el-sparkesykkel, kan gjøre underverker for din egen fysiske helse!

LES OGSÅ: En klassisk og effektiv kondisjonsøkt

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Annonse
0/5 0 tilbakemeldinger
Del: