Hvor viktig er søvn for oss med diabetes?

Hvor viktig er søvn for oss med diabetes?

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes type 1 siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Publisert første gang: 05.06.22

Søvnproblemer er blant de vanligste helseplagene i Norge. For oss med diabetes kan det være ekstra utfordrende med nattsøvn i forhold til svingende blodsukker.

De siste årene har jeg blitt mer og mer opptatt av hvordan søvn påvirker helsen min. Før elsket jeg å legge meg sent, og var alltid trøtt om morgenen. Ofte la jeg meg ned på ettermiddagen og sov en halvtime. Dette fungerer nok for mange, men jeg har funnet ut at det er bedre å sove godt og nok timer om natten, kontra å «hente seg inn» på dagtid. Jeg merker en vesentlig forskjell i hvor opplagt jeg er, og det gjør godt for diabetesen min.

Registrer for nyhetsbrev

Tidlig i seng

Det viktigste er å komme seg i seng. Lettere sagt enn gjort for mange. Selv liker jeg å være i seng klokka halv ti og slå av lyset klokka ti. Det er ikke alltid jeg sovner, men det er deilig å ligge i sengen og finne roen. La tankene vandre. Faktisk sovner jeg raskere dersom jeg legger meg tidlig enn sent. Går jeg til sengs over elleve, er det vanskelig å falle til ro. Det er også et triks å legge seg og stå opp til samme tid hver dag. Også i helgene. Det gir meg bedre søvn selv om det ikke er praktisk gjennomførbart hver eneste uke. Men for diabetesen og min totale helse, er det absolutt best.

LES OGSÅ: 7 tips til bedre søvn

Følingsmat på nattbordet

Føling på natta skjer flere ganger i uka for min del. Dessverre. Særlig i perioder hvor jeg er stresset og det er mye aktivitet har jeg hyppigere følinger på natta. Før jeg legger meg passer jeg på å ha noe på nattbordet som går kjapt å få i seg når blodsukkeret blir lavt. Dersom jeg glemmer det og må ta turen til kjøkkenet i løpet av natta, tar det lengre tid å falle til ro igjen. Det er også viktig å få i seg noe som holder blodsukkeret stabilt, og ikke en kjapp stigning før det faller igjen. Denne balansegangen kan være utfordrende, synes jeg. I det siste har jeg brukt mellombarer som følingsmat på natten. Den inneholder både raske og langsomme karbohydrater.

LES OGSÅ: Bedre søvn med et stabilt blodsukker

Trene tidlig på dagen

Trening er viktig for et stabilt blodsukker. Men trener jeg på kvelden, blir søvnen dårligere og det er større sjansen for lavt blodsukker på natten. Trener jeg på morgenen, er det absolutt det beste. En kjapp økt før dagen starter. Jeg anbefaler alle å teste det ut, både i forhold til blodsukker og energi for resten av dagen.

Ikke legg deg sulten

Å legge meg sulten fører til dårlig søvn og stort sett må jeg opp og spise i løpet av natten. Det er ugunstig både for diabetesen og nattesøvnen. Jeg spiser siste måltid i nitiden, gjerne langsomme karbohydrater i form av havregrøt eller et proteinrikt måltid med meieriprodukter a la cottage cheese eller kesam. Jeg passer også på å ikke få i meg koffein etter klokka seks. Dette er svært individuelt, men for meg påvirker inntaket av koffein særlig innsovningen.

Hva gjør du for å sove godt med diabetes?

LES OGSÅ: Slik kan diabetes påvirke søvnen din

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Registrer for nyhetsbrev
0/5 (0 Reviews)
Del: