Brenneslesmoothie

Brenneslesmoothie

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på spirenemat.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog og medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Publisert første gang: 24.05.17 | Sist redigert: 30.05.17
Denne artikkelen er mer enn 2 år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon
Karbohydrater: ca 9 g per 100 g smoothie

Brennesle er utrolig næringsrikt og setter en frisk og fin farge på denne nydelige smoothien.

Ingredienser:

Én til to cm fersk ingefær (ca 5 g)

1 stor mango (ca 230 g), frossen

1 stor banan (ca 120 g), frossen

ca 40 g brennesle (1-2 dl brenneslevann, se nedenfor)

Accu-Fine vitusapotek

Slik gjør du:

  1. Forvell brenneslene

Gi et raskt oppkok i så lite vann som mulig, og kjør vannet og neslene til fin puré i blender. Unge nesler kan brukes hele, evt. kan du sile fra store biter dersom du ikke klarer å kjøre alt helt fint i blenderen.

  1. Bruk frossen frukt

Banan eller mango bør være frossen for best resultat. Skrell ingefæren. Du kan gjerne finhakke den hvis du ikke har en veldig god blender. Kjør alt til fin masse, tilsett evt. mer væske om du må (eplejuice smaker godt oppi).

Smak til, kanskje vil du ha litt honning, lønnesirup eller sitron oppi? Serveres med det samme.

www.hanneskjøkken.no

 

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

0/5 (0 Reviews)
Del: