Betydningen av å bli sett og hørt av helsepersonell

Betydningen av å bli sett og hørt av helsepersonell

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes type 1 siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Publisert første gang: 13.10.15 | Sist redigert: 20.07.20
Denne artikkelen er mer enn 2 år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon

Hvordan helsepersonell følger opp pasienter med diabetes vil sikkert variere en del fra sted til sted. Selv om vi har rettigheter som pasient, har vi nok likevel svært ulike opplevelser og erfaringer.

Annonse

Jeg har selv erfart viktigheten av å ha en god diabeteslege og diabetessykepleier. Jeg følges opp både hos fastlege og hos endokrinolog på Aker sykehus i Oslo.

På Aker går jeg fast én til to ganger i året, alt ettersom mine behov. Hos fastlegen går jeg hyppigere og måler HbA1c og får resept på faste medisiner. Det kan jeg også få på Aker. I tillegg går jeg en gang i året til diabetessykepleier og har også benyttet meg av ernæringsfysiolog.

Viktig å lytte til pasienten

Det viktigste for meg når det gjelder legen som behandler min diabetes, er at han/hun forstår meg og lytter til meg. Pasienter i dag vet og kan mye om sine egne diagnoser, fordi informasjon er så lett tilgjengelig.

Selvsagt er ikke all informasjon nødvendigvis riktig, det er en jungel der ute og vanskelig å orientere seg. Likevel kan pasientene mye om egen sykdom og har et helt annet utgangspunkt for et legebesøk enn for noen tiår tilbake. Dette vil jeg tro er en like stor utfordring for behandlende lege som det er for pasienten.

LES OGSÅ: Føler meg ikke syk selv om jeg har diabetes

Annonse

Gode og dårlige erfaringer med helsepersonell

Jeg har hatt erfaringer på godt og vondt i løpet av de årene jeg har hatt diabetes. I begynnelsen var jeg selvsagt veldig sårbar i forhold til at alt var veldig nytt. Heldigvis hadde jeg en utrolig flink diabetessykepleier på Aker som til og med ga meg privatnummeret sitt. Jeg var fortvilet og det var mange telefonsamtaler med henne de første ukene etter jeg fikk diagnosen.

betydningen av å bli sett og hørt av helsepersonell, kvinne hos legen

Illustrasjonsfoto: Getty images.

Men jeg hadde også en dårlig erfaring i starten av min diabetes. Jeg fikk en lege som var alt annet enn pasientvennlig og pedagogisk. Han var mest opptatt av å fortelle om hvilke senskader jeg kom til å få dersom jeg ikke hadde et godt regulert blodsukker. Skrekkhistorien var den om diabetikere som måtte amputere bena.

Etter det besøket fikk jeg totalt panikk! Skulle jeg fortsette å gå til en lege som nærmest ga meg dommen om et dårlig liv? Det bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle godta. Et par dager senere ringte jeg til Aker og sa at jeg ville bytte lege. Heldigvis var det en enkel prosess der jeg ikke måtte forklare hvorfor jeg ville bytte.

LES OGSÅ: Dette er informasjonen jeg har savnet fra helsepersonell

Det er viktig å si ifra!

I fjor sommer hadde jeg også et ugreit møte med en som var vikar for fastlegen min. Det var svært varmt i Oslo og jeg strevde med å regulere blodsukkeret i balansen mellom jobb, trening, kosthold, småbarnsmor og varme. Jeg hadde hyppige følinger og gikk til legen for å be om en sykemelding.

Sikkert i beste mening, begynte vikaren å spørre om når jeg fikk diabetes og min sykehistorie. Hun spurte detaljert om hvor godt jeg hadde vært regulert, svangerskapene mine, om jeg hadde psykiske problemer, alt annet enn hvorfor jeg var kommet. Og mesteparten av det hun spurte om stod jo i journalen min. Jeg prøvde flere ganger å si at jeg var kommet fordi diabetesen var vanskelig å regulere i varmen. Men hun ville ikke høre.

Jeg hadde også med meg en flaske Cola Zero inn på kontoret hennes og hun begynte å kritisere at jeg drakk det. DA sprakk det for meg og jeg sa; ”Nå går jeg”. Og det gjorde jeg. Hun ropte at jeg måtte stoppe, men det gjorde jeg ikke. Dagen etter ringte de fra legekontoret og spurte hvorfor jeg hadde gått. Jeg fortalte hvorfor, og uken etter ringte min fastlege meg og beklaget hendelsen. Og den vikaren fikk ikke jobbe mer på kontoret.

LES OGSÅ: Gode og dårlige erfaringer med helsepersonell

Vi er eksperter på vår sykdom

Jeg synes det er viktig å si fra når vi som pasienter føler oss ugreit behandlet. Det er ikke alltid lett og mange har stor respekt for leger. Og det skal vi ha! Likevel er det ikke riktig å bli behandlet som uvitende, vi er eksperter på vår sykdom som er svært individuell å behandle. Derfor er det viktig å ha helsepersonell som er lyttende men samtidig kan se pasientens behov.

Har du noen erfaringer med helsepersonell på godt og vondt? Del gjerne!

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Annonse
0/5 0 tilbakemeldinger
Del: