Nydelig konfektkake fri for sukker, gluten og nøtter

blogger om friluftsliv, kosthold og trening på ingridsblogg.no. Hun har mange oppskrifter uten sukker og hvetemel, og er opptatt at en sunt og næringsrikt kosthold. Hun jobber også som guide i DNT og har lang erfaring i fjellet.
Karbohydrat per kake: 90 gram. Dette er regnet med vanlig 70 prosent kokesjokolade, ikke sukkerfri variant. Velger du en sukkerfri sjokoladevariant vil karbohydratinnholdet være lavere.

Har du lyst til å lage noe herlig til kaffen? Denne kaken er helt fri for sukker, gluten og nøtter.

Kaken er derfor perfekt om du er har matintoleranse, om du har diabetes eller om du rett og slett vil ha et litt sunnere alternativ. Kaken passer også godt for de som har laktoseintoleranse, da hverken mørk sjokolade eller meierismør inneholder spesielt mye laktose.

For at kaken skal bli best anbefaler vi at du lager den dagen i forveien.

Ingredienser

  • 250 gram smør
  • 250 gram mørk sjokolade (sukkerfri eller med minst 70% kakao)
  • 150 gram sukrin
  • 4 egg
  • 1 dl kaffe
  • 1 ts vaniljepulver/ 1 frøene fra 1 vaniljestang

Fremgangsmåte

Sett stekeovnen på 175 grader.

Smelt smør og sjokolade på lav varme. Ha i kaffe og vaniljepulver, og rør forsiktig sammen til en jevn blanding.

Pisk egg og sukrin til eggedosis og vend forsiktig inn sjokoladeblandingen.

Ha røren over i en form på 20 cm. Husk bakepapir i bunnen!

Stek kaken på midterste rille i 1 time og avkjøl i formen.

Løsne kaken ved å skjære rundt ytterkanten med en skarp kniv. Plasser på er pent fat og pynt til.

Til pynt

Pynt kaken med sukrinmelis og friske bær. Alternativt kan du gå for pisket krem med friske bær, vaniljepulver og revet mørk sjokolade.

Tips!

Ønsker du en større kake, kan du bare doble porsjonen og bruke en form på 24-26 cm i diameter. Da må kaken steke i ca. 2 timer. Den trenger lang steketid fordi det ikke er mel i den.

Oppskriften er hentet fra Diabetesboka.

Del: