– Serveringsstedene må skjerpe seg!
Her kommer et lite hjertesukk fra meg. Det er nok en del som er uenige her, men jeg prøver meg likevel på et lite utspill.
På jobben holder jeg kurs og reiser en del. Stort sett på hoteller rundt omkring i Norge. Noen ganger arrangerer jeg selv kurs og står for logistikk, og andre ganger er det jeg som er deltaker.
Jeg er alltid oppmerksom på å melde inn allergier, intoleranse, dietter og andre preferanser når det kommer til mat. Jeg har stor respekt for folk som bruker «mat som medisin», og som passer på hva de får i seg. Som regel sender jeg over en liste som oppgir hva som bør unngås av mat i forkant av kurs og møter.
Har hatt god erfaring tidligere
Forrige gang jeg arrangerte et kurs sendte jeg inn en liste over ulike mathensyn. Hotellet hadde jeg brukt flere ganger og jeg hadde god erfaring med tilpassede menyer her.
Når jeg planlegger som dette så foretrekker jeg buffet til lunsj og middag. På den måten kan den enkelte velge bort mat de ikke har lyst på, tåler, eller er usikker på hva inneholder. Denne gangen gjorde jeg også det.
Det var kluss på menyen
Da vi kom til lunsj første dag var det ikke buffet, men en tre retters meny. I utgangspunktet ikke noe problem, om bare kjøkkenet hadde fått med seg at flere av deltakerne rundt bordet hadde både glutenallergi og laktoseintoleranse. Kelnerne hadde ikke helt oversikt over hva maten innehold, og det ble frem og tilbake på kjøkkenet flere ganger. Maten ble kald og vi ble litt irriterte. Selv ba jeg spesifikt om mat jeg kunne spise, som for eksempel en enkel salat og rent kjøtt eller fisk. Helt enkelt. I stedet fikk jeg servert en suppe de mente ikke inneholdt karbohydrater.
Etter lunsj var det igjen tid for mer kurs, og jeg tenkte ikke noe mer på måling av blodsukkeret. Til middag var det igjen tre retter og kaos på menyen. Hva maten inneholdt kunne de ikke svare på, og jeg fikk en helt ren kyllingfilet, litt grønnsaker og saus. Jeg satt litt ekstra insulin fordi jeg følte meg usikker. Jeg følte meg ikke helt i hundre og gikk tidlig på rommet for å hvile ut til dagen etterpå. Etter en god natt på øyet våknet jeg tidlig og tok meg en treningsøkt. Før frokosten sjekket jeg blodsukkeret for å unngå å gå på en smell. Apparatet viste 12,5! Jeg kunne bare ane meg hvor høyt det hadde vært gjennom natten og hvor mye karbohydrater dagen før hadde inneholdt. Jeg ble både fortvila og forbannet. Det er ikke gøy å starte en kursdag med slike verdier når man skal konsentrere seg en hel dag.
Motløs etter dette
Til lunsj søndag var det igjen tre retter, og jeg valgte og hoppe over dette måltidet. Hotellet lurte selvsagt på hvorfor. Det er ikke gøy å være den som klager, men jeg følte det var mangel på kunnskap blant de ansatte, dårlig kommunikasjon og tilrettelegging. I etterkant sendte jeg også inn en klage.
Må ha kunnskap om maten de serverer
For oss med diabetes er det svært viktig at vi vet hva maten vi spiser inneholder. Det samme gjelder for de med cøliaki og laktoseintoleranse. Likevel er mat man spiser ute aldri merket med om det inneholder sukker eller hvor mye karbohydrater det inneholder. Vi som har diabetes tar insulin ut i fra hvor mye karbohydrater maten inneholder. Derfor burde det være like godt merket slik som det blir gjort med gluten og laktose.
Jeg er glad i å spise ute, men vegrer meg enkelte ganger for jeg må vite hva jeg spiser. Spiser jeg feil kan det ha ringvirkninger i flere dager framover. Stort sett går det greit, men jeg skulle ønske det var bedre kunnskap om hva maten inneholder både på spisesteder og hoteller
Har du hatt liknende hendelser?
Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.