Slik velger du rett motivasjon

Slik velger du rett motivasjon

Øystein Jensen
Jeg er en voksen, men delvis ung 34 år gammel kar som er så heldig av å kunne leve av trening. Jobben min utfører jeg ved Norges beste klubb, nemlig Artesia på Majorstua i Oslo. Opprinnelig er jeg utdannet fysioterapeut, men har gjennom en lang prosess skjønt at det jeg gjør absolutt best på det profesjonelle plan er trening, og det å få folk til å prestere.
Publisert første gang: 04.11.15 22:22

I løpet av de siste par årene har jeg sett en fin endring i hvordan mange legger opp treningen sin. De har nemlig en plan! Treningen blir skrevet ned i journaler og det virker som om det er en viss sammenheng i det hele.

Accu-Fine vitusapotek

Jeg noterer også hva kundene mine oppnår og hva de gjennomfører i studioet, men jeg har begynt å spørre meg hvorfor? Hvorfor gjør vi det vi gjør og hvorfor er det noen som klarer det så mye bedre enn andre? Hvorfor trener akkurat du?

  • For å få bedre helse?
  • For å bli sterkere?
  • For å bli sunnere?
  • For å se bra ut?

Alle disse grunnen er gode, men det største problemet med de er at de viser seg å være altfor generelle. Man må snu på flisa og spesifisere målene sine;

  • Hva må du trene for å se bedre ut?
  • Hvordan må du legge opp treningen for å bli sterkere?
  • Hva bør jeg helst endre for å bli sunnere?

Hvis det eneste målet ditt med trening er å se bra ut og stille deg i et godt lys hos det motsatte kjønn, så burde du tenke deg om. Da vil du mest sannsynlig lykkes bedre med en god utdannelse og en jobb med en stor lønningspose. Hvis du derimot endrer ditt syn på trening til å inneholde spesifikke mål som du repeterer om igjen og om igjen, skrevet ned og gjort om til mantraer, så vil magien skje!

En teori som beskriver motivasjonsprosessen innen sport og trening er den såkalte AGT (Achievement Goal Theory). Denne teorien har en hypotese om at ethvert individ har behov for å være ordentlig god i en bestemt egenskap. Hva definerer så suksess og nederlag innenfor dette?

iStock_000069006147_Large

AGT deler nemlig mennesker inn i to typer:

  1. Egenskap-orienterte målsettere
  2. Ego-orienterte målsettere

De som er egenskap-orienterte gjenkjennes ved å utvikle egenskapen sin gjennom læring, progresjon, utvikling og det å mestre den bestemte egenskapen de ønsker å bedre. Den ego-orienterte målsetteren ønsker å vise egenskapen sin ved å måle seg med andre.

Accu-Fine vitusapotek

Det er noen bestemte karaktertrekk som definerer hvorvidt du er egenskap- eller ego-orientert:

Egenskap-orienterte målsettere:

  1. Stort fokus på mestring.
  2. Vil kontinuerlig måle seg opp mot seg selv.
  3. Har høy motivasjon over lengre tid.
  4. Tror på at høy innsats over tid vil gi resultater.
  5. Samarbeider godt med andre.
  6. Er en problemløser og vil aldri unngå problematiske ting innenfor utviklingen av sin egenskap
  7. Er meget løsningsorientert og har høy respekt for regler, dommere og motstandere.
  8. Har høy moralsk standard.

Ego-orienterte målsettere:

  1. Har høy motivasjon over lengre tid.
  2. Opptatt av å måle seg opp mot andre.
  3. Tror at det å være dyktig gir høyere sosial status.
  4. Opplever mer usikkerhet fordi man setter egoet sitt på spill hver gang man konkurrerer.
  5. Gir opp raskere ved følelsen av nederlag.
  6. Tror at dersom man lykkes med mindre innsats, så er man bedre enn andre.
  7. Vil vise ferdighetene til andre, men er lite mottakelig for feedback.
  8. Vil lettere jukse og vise aggressiv adferd.
  9. Har lavere moralsk standard.
  10. Vil lettere oppleve utbrenthet og overtrening.

Vri målsetningene i riktig retning

De fleste av oss vil i hvert fall ønske å være egenskap-orienterte, men det er dessverre ikke sånn. Egoet til mennesket er stort, men det går an å forsøke å vri målsettingene sine i retning av det egenskap-orienterte og dermed oppleve fremgangen man har ventet på! Det aller viktigste steget for å gjøre dette er å vri alle målene sine inn mot ferdighet. Ikke tenk på stevnet, motstanderen eller kompisene. Du må tenke på hvilke svakheter innenfor en ferdighet du MÅ bedre og legge opp alt utifra det! Skriv deretter ned disse ferdighetsmålene og legg det ute av synet. Ikke se deg til siden, men vær trygg på at du nå jobber inn mot å bedre ferdighet for så å se at alle de andre målene du før hadde vil oppfylles!

Fremgang innenfor trening handler om å styrke svakhetene sine – ikke forsøke å bedre det som allerede er top-notch! Man må legge inn støtet der det er størst utviklingspotensiale, og i 9 av 10 tilfeller er det innenfor ting man hater å gjøre. Hvorfor det? Jo, se tilbake til listene, så vil du se at det passer perfekt inn hos de ego-orienterte målsetterne; man ønsker å vise seg frem og det gjør man best med ting man behersker godt. Dermed så ender man opp med å trene det som polerer egoet i størst mulig grad, men jeg kan love at etter 12 uker med arbeid på svakheter så vil man ose ENDA mye mer selvtillit!

Se på deg selv, test ut hvilke mål du vil sette deg – og gjør det!

Innholdet på dette nettstedet er skrevet av og for et nordisk publikum, og kan inneholde kilder, detaljer eller informasjon som tar utgangspunkt i et annet land eller region enn ditt eget.

Accu-Chek Mobile
0/5 (0 Reviews)
Del: