Diabetes og påske – hva bør du tenke på?

Diabetes og påske – hva bør du tenke på?

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes type 1 siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Publisert første gang: 31.03.15 13:24

Jeg har alltid likt å dra til fjells i påska. Ja, bortsett fra under den obligatoriske tenåringsperioden, da det ikke var kult nok å dra på hytta med familien. Etter det ble jeg voksen, og da har alltid hytta vært prioritert i påska. Gå på ski, kos foran peisen, bål, sene kvelder og god mat og godt drikke med familie og venner.

Gratis mySugr

Ting forandret seg litt etter at jeg fikk diabetes. Jeg fortsatte selvsagt å dra på hytta i påska. Forberedelsene og oppfølgingen av diabetes litt annerledes i feriene, og påsken er intet unntak. Med diabetes i bagasjen må jeg til en hver tid være forberedt på noen utfordringer og ta andre hensyn.

Les fjellvettreglene du burde kunne her.

Sene frokoster og lange middager

Når vi er på fjellet er det få og store måltider. Som regel spiser vi kun to måltider, sen og lang frokost og middag på kvelden. Innimellom er det grilling av pølser, steking av vafler og spising på turisthytter som vi går på tur til. Med andre ord – ikke helt ideelt for en diabetiker. Min kropp er vant til å spise hver tredje fjerde time, og når måltidsrytmen endres, endres også insulinbehovet. Jeg er selvsagt med på måltidene men prøver å begrense hvor mye jeg spiser. Jeg pakker meg heller en matpakke, eller tar med meg en yoghurt eller Skyr som jeg kan spise senere. I tillegg er jeg flink til å måle blodsukkeret dersom jeg spiser mer enn jeg normalt pleier.

Les mer om diabetesdiskresjon i sosiale sammenhenger.

foran peis

Sene middager kombinert med god vin til maten og dessert, hører med i påskeferien. Her også prøver jeg å begrense hvor mye jeg spiser, uten at det går utover kosen! Man skal selvsagt kose seg ekstra når det er ferie, men jeg prøver å tilrettelegge slik at jeg ikke får føling på natt og en dårlig dag dagen etter. Det synes jeg koster for mye og går utover både energi og humør. En dag innimellom er selvsagt greit, men over en så lang periode som påsken og med mange andre å ta hensyn til, tar jeg forholdsregler og tilpasser mat og drikke. Og det viktige er selvsagt å måle blodsukker ofte og tenke gjennom hva man spiser og drikker.

Les oppskrift på et diabetesvennlig påskeegg.

Her er jeg og mor på skitur.

Her er jeg og mor på skitur.

Ut på tur, aldri sur

Når vi går på tur tar jeg alltid med noe å spise, samt noe som gir rask blodsukkerstigning i tilfelle jeg skulle få lavt. Det er ikke alltid vi vet hvor langt vi skal gå, og heller ikke hvordan føret er. Er det dårlig føre og dårlige ski, kan det føre til ganske høyere energiforbruk og vanskeligheter med å regulerer blodsukkeret. Derfor har jeg alltid med meg godt med mat. Les gjerne innlegget jeg har skrevet om diabetes og skitur her.

Skiturer er en viktig del av påska og jeg deltar på lik linje som de andre. Jeg må bare passe på å måle blodsukkeret ofte og ha med nok «nødproviant»! vi har også mange aktiviteter rundt hytta, men da føler jeg meg safe så lenge jeg har mat og drikke lett tilgjengelig. Da er jeg ikke like nøye med å måle blodsukkeret og slapper mer av.

Døgnrytme

Søvnrytmen er også annerledes i ferien. Stort sett legger vi oss senere og står opp senere. For meg er dette sjeldent et problem i forhold til diabetesen. Og får jeg lite søvn en natt, tar jeg meg gjerne en liten hvil midt på dagen. For meg er det sjeldent et problem, det eneste er hvis jeg har hatt føling på natta og har hatt problemer med å sovne igjen. Men da tar jeg en roligere dag og koser meg foran peisen og nyter at jeg har «lov» til å slappe litt ekstra av.

Les 7 tips til bedre søvn her

Hva er dine beste tips for en god påske med en godt regulert diabetes?

God påske!

Accu-Chek Mobile

shutterstock_245436895

0/5 (0 Reviews)
Del: