Slik setter du realistiske nyttårsforsetter

Slik setter du realistiske nyttårsforsetter

Kristian Aune-Jensen
Er Markedssjef i Roche Diabetes Care, og har jobbet med diabetes siden 1998.
Publisert første gang: 09.01.15 08:01

Januar er en herlig måned. Den gir oss følelsen av en forfriskende dukkert, med forhåpninger om at dette året skal bli enda bedre enn det forrige. For de fleste innebærer dette også forhåpning om endring i kosthold, og trolig en mer aktiv hverdag med forbedret utgave av en selv. Forventningene er store, men i år foreslår vi at du tilføyer nytt punkt til lista: Sett deg realistiske mål!

Accu-Fine vitusapotek

Selv om januar gir følelsen av blanke ark er gode vaner er vonde og vende, og dette skjer ikke over natta. Plutselig står man midt i mars – og tiden strakk ikke til. Skuffelsen kryper nedover ryggen og samvittigheten spiser deg opp. Så hva er egentlig et realistisk mål, og hvordan setter man slike mål?

De realistiske målene skal ikke være en liste med ting du må gjøre. Istedenfor burde du bruke de realistiske målene til å se det store bildet. Du kan eksempelvis finne løsninger som er åpne, fleksible og gir rom for at du kan se tilbake på året og tenke «Jeg fikk faktisk til en del av dette»

Det eneste de trenger å være er gjennomførbart slik at du kan implementere de i din travle hverdag, og akkurat nok til at de kan gjøre forskjell over et år.

Istedenfor å sette deg mål om endring i kosthold, kan du sette deg et mål om å bli en mer kreativ kokk. Dette innebærer ikke mål om at du skal lage noe nytt tre ganger i uka resten av året, bare at du skal være litt åpensinnet rundt å prøve nye oppskrifter.

Det virker kanskje motsigende, men samtidig som du tenker stort er det viktig å holde handlingene små. Motivasjonen holder seg på topp hvis stegene du tar i riktig retning er små og lette. Hvis du lager deg en super frokost én dag, er sjansen større for at du har lyst til å gjøre det igjen. Ved å ta små steg blir det lettere å holde motet oppe gjennom hele året. Vær stolt av de små tingene du gjør for venner og familie og la den gode responsen de motivere deg videre. En liten tjeneste for deg, kan bety mye for en annen.

Accu-Chek Guide

Og husk, hvis du gjør et par feil på veien så er det helt greit. Da kan du tenke for deg selv; valgte å sette realistiske mål i år, istedenfor plettfrie urealistiske målene.

TIPS:

Just One Step er et verktøy fra det amerikanske nettstedet til ”The National Diabetes Educational Program». Denne er god til å hjelpe deg til å ta de første små stegene i riktig retning.  Det er en nettside hvor du enkelt kan holde styr på de små betydningsfulle stegene på veien mot realistiske nyttårsforsetter og mål.

Accu-Chek Mobile
Diabetesboka

Hvis du vil være med kreativ på kjøkkenet kan vi anbefale «Diabetesboka» skrevet av Gunn-Karin Sakariassen og Hege Hasler Barhaugshøgda.

1/5 (1 Review)
Del: