Scampi på en seng av squash

Scampi på en seng av squash

Benedikte Knudsen
Jeg elsker søtsaker og rask hverdagsmat, men da jeg fikk diagnosen diabetes type 1 i voksen alder, endret jeg kostholdet mitt til “min type1 mat”. Jeg har utdannelse innen kostholdsernæring og lager hverdagsmat på helt nye måter.
Karbohydrater per 100 gram: squash 2,2, gulrot 6,7, cherrytomater 2,5, scampi 0

Denne scampi-retten kan brukes både som kald – og varmrett, til lunsj eller middag. Lenger nede i innlegget vil du se bilde av retten når den er varmet i stekepanne. Det er en kjapp og enkel matrett.

Du kan først som sist lære deg navnet Spiralizer. Det er en artig og nyttig duppedings å ha i kjøkkenskapet. Det finnes mange varianter og i alle prisklasser. Jeg har en enkel versjon som tar liten plass, og som er både effektiv og rimelig. Hva gjør så denne dingsen da? Jo, den lager spagetti lignende tråder av grønnsaker og frukt. På bildet under har jeg laget “spagetti” av squash. Grønnsakene kan på denne måten bli brukt i flere retter.

Du kan bruke retten som kaldrett, og den er veldig enkelt å ta med i en matboks til jobb og skole. (bare husk at sjømat ikke må utsettes for romtemperatur over lengre tid, da det blir lett bedervet)

Dersom du ønsker å lage det som en middagsrett, steker du ingrediensene i panne og da bruker jeg det som middag (varm selvfølgelig) Ingrediensene «krymper» en del når de varmes, men 1 squash og 1 gulrot skulle holde til 2 personer (sammen med de andre matvarene selvfølgelig). Som lunsjrett skulle det holde til 3 personer.

Scampi

Foto: Benedikte Knudsen

Dette trenger du:

1 squash
1 gulrot
1 pakke scampi (min var 270 gram)
Cherrytomater
Tabasco
Salt
Pepper
Hvitløk

Slik gjør du:

Lunsjrett:

Her bruker ikke jeg krydder, men tilsett gjerne noen dråper Tabasco saus for å få det litt mer spicy.

Vask squash og del den i to. Bruk en Spiralizer og lag spagetti tråder av begge deler. Gjør det samme med gulroten.

Del antall cherry tomater du ønsker i to, og dander alt fint på ett fat. Legg så scampi fint på toppen.

Middag:

Varm olje i en panne og stek alle ingrediensen sammen i 3-4 minutter. Tilsett krydder på slutten av steketiden. For eksempel noen dråper Tabasco, salt, pepper og hvitløk.

God fornøyelse!

Se gjerne min blogg, mintype1mat.no, for flere herlige oppskrifter.

PRØV GJERNE: Nydelige scampi med karrimarinade

0/5 (0 Reviews)
Del: