linsecrunch

Sprø linsecrunch

Kristi Herje Haga
Kristi har hatt diabetes siden 2006. Hun er mamma til to gutter – Oliver (født i 2004) og Martinus (født i 2009). Kristi er opptatt av hvordan trening og kosthold positivt påvirker hennes mestring av diabetes.
Karbohydrater i hele crunchen: 30 gram. Kcal ca 260

Jeg liker å prøve ut nye oppskrifter som jeg lager i mitt eget hode. Og av og til skjer det ting på kjøkkenet som ikke går helt som planlagt. 

Jeg setter sammen ingredienser som jeg tror vil passe sammen og gi et godt resultat. Ofte går dette veldig bra, andre ganger går det ikke i det hele tatt.

Denne gangen hadde jeg lyst å lage linseburger med squash. Jeg hadde kjøpt noen linser jeg ikke hadde brukt tidligere og regnet med de ville ”oppføre seg” på lik måte som linser jeg har brukt tidligere. Det gjorde det ikke denne gangen!

Aldri så galt…

Jeg laget en burgerdeig med ingrediensene jeg har listet opp under. Den var fast og fin, og jeg laget ni burgere som jeg satt i stekeovnen. Jeg fulgte ikke med underveis, men etter en halvtime skulle jeg sjekke. Da hadde burgerne eset utover, uten noe struktur eller form. Altså, ingen burgere!

Jeg smakte på dem og synes smaken var god. Jeg lot det steke litt lengere og da ble det faktisk krispig, akkurat som en granola! Det kan jeg bruke til noe tenkte jeg. Det kan brukes som topping på salater, ved siden av kjøtt- og fiskeretter eller som krutonger på supper.

På bildet har jeg den sammen med ovnstekt aubergine. Mulighetene er faktisk mange. Jeg har til og med prøvd å ha det på toppen av cottage cheese. Det funket som fy!

PRØV GJERNE: Kokos-granola

Du trenger:

400 gram kokte gule linser (ca 200 gram ukokte linser)

200 gram squash

1 fedd knust hvitløk

1 vårløk finhakket i biter

2 never hakket koriander

litt salt og pepper

Slik gjør du:

Bruk stavmikser på linsene til du har en ganske fast masse, men behold gjerne noen av linsene hvis du vil ha mer struktur i crunchen. Rasp squash på et rivjern og bland sammen med linser, finhakket hvitløk og vårløk. Tilsett litt salt og pepper. Rør sammen godt og smør det utover en bakeplate (med bakepapir).

PS! Du trenger ikke lage «burgere», men bare smøre det hele utover. Foto: Kristi Herje Haga

Bak den i ovnen på 200 grader i ca 40 minutter. Rør gjerne i den en gang i løpet av denne tiden. Pass på at den ikke blir brent.

Jeg oppbevarer den i tett boks i kjøleskapet og jeg vil tro den holder seg i en drøy uke. Men jeg lover at den blir spist opp lenge før det!

PRØV GJERNE: Supergode rødbetburgere

Del: