Lyst på is? Prøv en hjemmelaget skogsbærsorbet

Lyst på is? Prøv en hjemmelaget skogsbærsorbet

Hanna Fjeldheim Dale
Hanna Fjeldheim Dale blogger om mat på www.happyfoodstories.com, og jobber som klinisk ernæringsfysiolog. Hanna ønsker å inspirere med sunn, fargerik og enkel mat, som gjør både kroppen, magen og sinnet fornøyd.
Karbohydrat per porsjon: ca 17 gram (hvorav fiber: ca 8 gram)

Når solen skinner er det deilig med en iskald og frisk sorbet som smelter på tunga. Denne tar fem minutter å lage, og er snill mot blodsukkeret.

Sommer betyr iskrem, og innimellom all den klassisk søte kremisen kan det være fint med et litt lettere alternativ. Det er nemlig fullt mulig å få gode desserter uten å tilsette sukker. 

Denne er rik på næringsstoffer og et mer fornuftig valg med tanke på blodsukkeret, men smaker likevel fantastisk. Denne enkle skogsbærsorbeten tar bare fem minutter å lage, og passer utmerket som et mellommåltid eller en hverdagsdessert.

skogsbærsorbet is sorbet bær

Foto: Hanna Fjeldheim Dale.

LES OGSÅ: Sukker? Jada, bare med måte!

Ingredienser

Beregnet til 2 personer

  • 300 g frossen skogsbær-blanding
  • ½ frossen banan
  • 1 stk egg
  • 1 ss søtning (bruk sukkerfri hvis ønskelig, for eksempel sukrinmelis)

Fremgangsmåte

Ha alle ingrediensene i en blender/mixer og kjør til du har en glatt og jevn sorbet. Det kan hende du må skrape ned sidene med en slikkepott underveis. Fordel sorbet i to skåler og nyt med det samme. Topp gjerne med friske bær!

LES OGSÅ: Brennesleis

TIPS!

  • Prøv deg frem med andre typer frosne bær. Både bringebær, blåbær og jordbær fungerer også utmerket.
  • Hvis du er glad i lakris, smaker det superdeilig med et dryss laksrispulver på toppen!
  • For ekstra luksus smaker det også nydelig med litt revet, mørk sjokolade.
0/5 (0 Reviews)
Del: