Lyst på is? Prøv en hjemmelaget skogsbærsorbet

skogsbærsorbet is bær
Hanna Fjeldheim Dale
Hanna Fjeldheim Dale blogger om mat på www.happyfoodstories.com, og jobber som klinisk ernæringsfysiolog. Hanna ønsker å inspirere med sunn, fargerik og enkel mat, som gjør både kroppen, magen og sinnet fornøyd.
Karbohydrat per porsjon: ca 17 gram (hvorav fiber: ca 8 gram)

Når solen skinner er det deilig med en iskald og frisk sorbet som smelter på tunga. Denne tar fem minutter å lage, og er snill mot blodsukkeret.

Sommer betyr iskrem, og innimellom all den klassisk søte kremisen kan det være fint med et litt lettere alternativ. Det er nemlig fullt mulig å få gode desserter uten å tilsette sukker. 

Denne er rik på næringsstoffer og et mer fornuftig valg med tanke på blodsukkeret, men smaker likevel fantastisk. Denne enkle skogsbærsorbeten tar bare fem minutter å lage, og passer utmerket som et mellommåltid eller en hverdagsdessert.

skogsbærsorbet is sorbet bær

Foto: Hanna Fjeldheim Dale.

LES OGSÅ: Sukker? Jada, bare med måte!

Ingredienser

Beregnet til 2 personer

  • 300 g frossen skogsbær-blanding
  • ½ frossen banan
  • 1 stk egg
  • 1 ss søtning (bruk sukkerfri hvis ønskelig, for eksempel sukrinmelis)

Fremgangsmåte

Ha alle ingrediensene i en blender/mixer og kjør til du har en glatt og jevn sorbet. Det kan hende du må skrape ned sidene med en slikkepott underveis. Fordel sorbet i to skåler og nyt med det samme. Topp gjerne med friske bær!

LES OGSÅ: Brennesleis

TIPS!

  • Prøv deg frem med andre typer frosne bær. Både bringebær, blåbær og jordbær fungerer også utmerket.
  • Hvis du er glad i lakris, smaker det superdeilig med et dryss laksrispulver på toppen!
  • For ekstra luksus smaker det også nydelig med litt revet, mørk sjokolade.
Del: