Brennesleis

Hanne Storhaug Jensen
Hanne blogger på hanneskjøkken.no. Hun er kokk, ernæringsfysiolog, medisinstudent på fjerde året. Hun er også utdannet yogalærer fra India. Hanne har et stort engasjement for bra mat og ernæring. Hun er opptatt av at maten vi spiser skal være næringsrik, og mener at den beste maten er den vi lager selv.
Karbohydrater: kan variere, alt etter hvor mye lønnesirup du har i.

Brennesle er så BRA! Hva med å lage en grønn pinneis med masse god næring? Sammen med ingefær, lime, banan og lønnesirup blir dette superfriskt og skikkelig godt. Perfekt på varme vår- og sommerdager.

Ingredienser:

Ca 225 g brenneslevann, se nedenfor

Ca 180 g banan (1-2 bananer)

10-15 g ingefær

Lime, etter smak

Lønnesirup, etter smak

 

Slik gjør du:

Skyll brenneslene godt. Kok opp litt vann i en gryte og ha brenneslene oppi (du skal ikke bruke mye vann, det trenger ikke dekke neslene). Dampes under lokk til de faller litt sammen, ca 1-2 minutter.

Ha kokevannet og nesler i en foodprosessor og kjør noen minutter. Ta i mer vann hvis du trenger for at det skal gå rundt.

 

Sil av vannet (ta vare på vannet). Bruk en grov sil slik at du får bort det meste av trevlene. Har du en god foodprosessor kan det være du får alt gjennom selv om du har plukket med litt harde stilker. Restene kan du bruke til å lage en god, grønn te.

 

 

 

Brenneslevann, banan og ingefær kjøres i foodprosessor til en helt glatt masse. Har du noe brenneslevann igjen kan du fryse ned for senere bruk, for eksempel i en smoothie. Smak deg litt frem; kanskje kan du ha i mer banan eller mer brennesler?

 

Smak til med lime og lønnesirup. Prøv deg fram til du finner en smak du liker.

Konsistensen blir best i ismaskin, men du kan også putte røra rett i formene. Da blir isen litt hardere, men den smaker fortsatt like godt! Frys 4-6 timer (hvis du ikke har kjørt i ismaskin først, da går det fortere).

 

www.hanneskjøkken.no

Del: