Sukker? Jada, bare med måte!

Nordiske bidragsytere
Dette er innhold laget av forfattere fra vårt nordiske nettverk.

Gladnyhet til deg som trodde at tiden for kaker og godterier var forbi! Det er nemlig en myte at personer med diabetes som bruker insulin ikke kan spise godteri, drikke et glass vin eller kose seg med et kakestykke. Bare gjør det med måte og sørg for å dosere insulinen riktig.

Av Maria Præst

Myte

Du har sikkert møtt på denne myten mange ganger. Før trodde man nemlig at personer med diabetes som er insulinbrukere ikke tålte sukker i det hele tatt. I dag vet vi at du kan spise både godteri, sjokolade og kake i små mengder. Når du har diabetes kan du spise opptil 50 g sukker om dagen – men det må maks utgjøre 10 prosent av det daglige energiinntaket ditt.

Spis med måte

Undersøkelser har vist at karbohydrater, som poteter og hvitt brød, påvirker blodsukkeret på samme måte som sukker. Det er altså viktigere å telle kalorier og generelt spise sunt og variert enn å droppe sukkeret helt.

Hygg deg som alle andre

Har du diabetes og bruker insulin så kan du med god samvittighet ta et lite kakestykke på en bursdagsfeiring og nyte et glass vin fredag kveld, akkurat som alle andre. Bare sørg for å spise søtsaker med måte og unngå å spise for mye på en gang.

Riktig dose insulin

Med de hurtigvirkende insulintypene vi har i dag, kan du dosere insulinen etter karbohydratinntaket ditt. Har du for eksempel spist et kakestykke, kan du dekke den inn med insulin. Utover det er det lurt å la sukkeret erstatte en annen type karbohydrat, du ellers ville ha spist. Spis for eksempel en  potet eller en brødskive mindre til kveldsmat, så er det på den måten plass til en liten porsjon dessert. Og som hos alle andre, gjelder det ellers å begrese sukkerinntaket.

Tre tips for å spare på sukkeret

  1. Spis sakte og nyt når du unner deg noe godt. La sjokoladen smelte på tungen og ta deg god tid til å nyte smak og konsistens.
  2. Spar søtsakene til etter kveldsmaten, når du ikke lenger er sulten.
  3. Bestem deg for hvor mye du kan tillate deg å spise og gjem resten. Det forhindrer deg i å bare ta «litt til”. Da har du plutselig spist hele skålen…

Kilder: WebMD, Diabetes UK

Del: