17. mai – Hvordan holde blodsukkeret under kontroll?

Cathrine Haugen-Flermoe
har hatt diabetes siden hun var syv år, og jobber med diabetes.

I morgen er det 17. mai. Uansett vær, feires dagen med brask og bram. Dette er dagen for utskeielser med pølser, is og brus. Hva gjør vi som har diabetes denne dagen?

Accu-Chek Mobile - Boots

Det er ingen begrensninger for en fullverdig feiring bare vi tar noen forhåndsregler. Her kommer noen tips som vil bidra til å gjøre 17.mai feiringen komplett.
Kroneis er en slager på 17. mai

Spis regelmessig

Det viktig å sørge for å spise regelmessig og helst flere mindre måltider gjennom dagen, noe som ikke nødvendigvis er så enkelt på en dag som 17. mai. Denne dagen kan fort by på lange perioder uten skikkelig mat og mange fristelser på veien.

Iskrem, kaker og øl er ikke alltid det beste alternativet for deg med diabetes, så pass på at du planlegger litt i forkant av dagen, alternativt har med deg litt mat under 17. mai toget om det skulle bli for lenge mellom måltidene.

PRØV GJERNE: Syv fantastiske 17 mai kaker!

Er du invitert bort på 17. Mai?

Noen er redd for at sykdommen skal være til bry når de skal bort. Husk at vertskapet ofte bekymrer seg mer over at mat og drikke skal passe for deg enn du gjør. En god idé er å fortelle vertskapet at de ikke trenger å bekymre seg siden du har kontroll over din egen situasjon.

Er vertskapet kjent for å la gjestene vente på maten eller venter til alle har tømt velkomstdrinken før man går til bords, kan det være en god idé å spise litt på forhånd.

Tror du avslutningen på måltidet blir av det søte slaget kan du tilby deg å bidra med hjemmelagde kaker og godteri, uten sukker og raske karbohydrater. Det vil garantert være flere enn deg som setter pris på det etter en tung middag.

Du finner gode oppskrifter her på lev med diabetes, hva med å prøve en sukkerfri variant av nasjonalkaken Kvæfjordkake? Oppskriften finner du her. Blir det likevel en søt avrundning, er det å ta en ekstra dose insulin en løsning.

LES OGSÅ: 17 mai er vi så glade i…

Alkohol og diabetes

Alkoholservering kan være en større utfordring enn regulering av maten. Når du drikker alkohol stiger blodsukkeret. Jo søtere drinken eller vinen er, desto mer øker blodsukkeret. Et tips er også å bytte ut ølet med rødvin. Skal du bruke blandevann, gå for lettbrus eller vann. Det er også lurt å ha en alkohol- og sukkerfri tørstedrikk ved siden av.

Vi oppfordrer alle til å leve som normalt. Det er ikke farlig å skeie litt ut, så lenge du sjekker blodsukkeret og holder kontroll på mengden insulin. Det å sjekke blodsukkeret er viktig, for en 17. mai feiring med høyt blodsukker som gjør deg slapp og sliten er ikke noen fest!

LES OGSÅ: Dette MÅ du vite om alkohol og diabetes!

Så kos dere alle sammen og ha en fantastisk 17. mai feiring!

HIPP HURRA!!!

0/5 (0 Reviews)
Del: