Hvordan holder du motivasjonen oppe?

Hvordan holder du motivasjonen oppe?

Thomas Tjelta
Thomas er født i 1992, har tidligere studert og jobbet med IT og tar for tiden en lektorutdanning på Universitetet i Agder. Han er opptatt av en sunn livsstil, og å kombinere kosthold og trening med et balansert sosialt liv. På bloggen skriver Thomas om hvordan han tilpasser diabetes på reise og i dagliglivet, samt forskningsbaserte innlegg

I en hektisk hverdag med en sykdom som aldri kan settes på̊ pause, kan motivasjon til tider være et problem. Dette gjelder spesielt i tider hvor blodsukkeret ikke samarbeider som man forventer eller håper. Her vil jeg dele noen erfaringer og tips som har hjulpet for min egen motivasjon, og som forhåpentligvis kan hjelpe andre.

Det viktigste i mitt syn er å finne noe man selv er komfortabel med og synes fungerer. Hvis blodsukkermåling, kosthold og trening føles som en jobb vil det bli et slit. Da vil motivasjonen gradvis gå nedover. For min egen del funker det fint å måle blodsukkeret før hvert måltid, og samtidig sette insulin. Dette har jeg gjort hver dag siden jeg fikk diabetes, og det er nå  en helt naturlig del av hverdagen min. Finn din egen rutine, prøv å følge den så godt som mulig, og etterhvert vil den komme helt naturlig.

Bedre lykke neste gang

Hvis blodsukkermålingen viser høyt blodsukker, skal du for all del ikke tenke på dette som negativt. Ta det som en pekepinn på at du har satt for lite insulin til det du spiste tidligere og prøv med en annen insulindose neste gang du spiser det samme. Hvis man er flink til å gjøre dette, vil man etterhvert ha en stor forståelse av hvordan blodsukkeret reagerer til forskjellige typer mat. Det blir da lettere og lettere å treffe riktig insulindose.

LES OGSÅ: Få motivasjon til å takle hverdagen med diabetes

Legg diabetesen på hylla innimellom!

Blodsukkeret kan selvfølgelig også bli påvirket av dagsform, og noen dager vil blodsukkeret ha unormale verdier i forhold til hva det pleier. Prøv å ikke tenk så mye på det hvis dette skjer. La det ligge og tenk på noe helt annet. Du kan heller korrigere ved neste måltid.

På denne måten vil du spare mye energi og slippe den stressende følelsen man noen ganger kan oppleve grunnet diabetes. Det å legge diabetesen helt på hyllen i noen situasjoner har hjulpet mye på min motivasjon. Men den skal selvfølgelig ikke legges på hyllen over lenger perioder. Ved bedre diabeteskontroll opplever jeg selv en stor økning i motivasjonen. Og ved mer kunnskap om min egen diabetes og hvordan den reagerer, blir det mindre å tenke på og mer som blir automatisert.

Motivasjonen kan i stor grad økes ved å gjøre endringer i kosthold, treningsformer osv. Jeg prøver å spise så sunt og variert som mulig og med variasjonen kommer motivasjonen lettere.

LES OGSÅ: Den beste drivkraften er deg selv

Hold motivasjonen oppe

En annen stor faktor for å holde motivasjonen oppe er det at man føler man får noe igjen for alt arbeidet man legger inn i diabeteskontrollen. For min del ligger det i helse. Jeg føler jeg har kontroll over egen kropp og helse, og jeg vet at ved en god diabeteskontroll får jeg et sunnere, bedre og lenger liv.

Det kan også hjelpe å gi seg selv en premie hvis man når et mål, når det kommer til diabeteskontroll. Sett for eksempel av penger til å kjøpe det klesplagget du har hatt lyst på så lenge, når du får HbA1c’en til nivået du alltid har ønsket. Men pass på å sette mål som er realistiske, ikke vær for hard mot deg selv!

Sett også av litt tid til diabetesen din, finn dine rutiner og hva som passer for deg personlig. Diabetes er tross alt en individuell sykdom, og det er bare du som kan føle at du har kontroll over den. Men ikke vær redd for å spørre om hjelp.

LES OGSÅ: Tre grep til bedre motivasjon

Har du gode erfaringer og tips om motivasjon du kunne tenke deg å dele? Legg gjerne igjen en kommentar 🙂

0/5 (0 Reviews)
Del: